آب حالت های مختلف مایع دارد

آب مایعی با ویژگی های منحصر به فرد است که همه جا وجود دارد. تغییراتی که آب در واکنش به فشار و دما از خود نشان می دهد، کاملا متفاوت از مایعات دیگر است و این ویژگی ها، کاربردهای زیاد آن را باعث می شود.

محققان حدود 30 سال پیش براساس نتایج حاصل از شبیه سازی رایانه ای اعلام کردند که این احتمال وجود دارد که آب در دو حالت مختلف مایع وجود داشته باشد. این تئوری، یکی از مهم ترین پرسش هایی است که سال هاست ذهن شیمیدان ها را به خود مشغول کرده است.

به گزارش phys، حالت معمول مایع آب که همه ما با آن آشنا هستیم، مربوط به آب مایع در دمای طبیعی حدود 25 درجه سانتی گراد است. باوجود این، مقالات علمی نشان می دهد که آب در دماهای پایین منفی 63 درجه سانتی گراد در دو حالت مختلف وجود دارد؛ یکی مایع کم چگالی در فشارهای پایین و مایع چگالی بالا در فشارهای بالا.

این دو حالت مایع ویژگی های بسیار متفاوتی با هم دارند و در 20 درصد چگالی با هم فرق دارند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که در شرایط مناسب، آب باید به عنوان دو مایع غیرقابل اختلاط وجود داشته باشد که با رابط نازکی شبیه همزیستی روغن و آب از هم جدا شده اند.

از آنجایی که آب یکی از مهم ترین مواد روی کره زمین است، رفتار فازی نقش مهمی در زمینه های مختلف شامل بیوشیمی، آب و هوا، انجماد، زیست شناسی، علوم مواد و در بسیاری از فرآیندهای صنعتی دارد که در آن آب به عنوان حلال، محصول، واکنش دهنده یا ناخالصی عمل می کند.

به گزارش سیناپرس، از این رو مشخص می شود که ویژگی های غیرمعمول در رفتار فازی آب مانند وجود دو حالت مایع می تواند بر کاربردهای علمی و مهندسی بی شماری تأثیر بگذارد. اما هنوز این سؤال پابرجاست که چگونه وجود دو مایع ممکن است بر رفتار محلول های آبی تأثیر بگذارد و به طور خاص، چگونه این دو مایع ممکن است روی مولکول های زیستی در محیط های آبی تأثیر بگذارد. این پرسش مستلزم تحقیقات گسترده ای است که محققان هنوز به دنبال آن هستند.

مترجم:پروانه غفاری