نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

ایران تا چند سال آینده به قطب داروسازی خاورمیانه تبدیل می شود

به گزارش سیناپرس نشست موضوعی ترویج علم و سلامت به مناسبت هفته ترویج علم روز چهار شنبه بیست و هشتم آبان ماه سال جاری در برنامه زنده اینستاگرام از سوی صفحه رسمی انجمن ترویج‌ علم به میزبانی دکتر محمد پویا، پزشک و عضو هیات علیم انیستوپاستور ایران برگزار شد.

در این نشست بر خط دکتر محمد رضا کاظمعلی، داروساز و دبیر انجمن تولیدکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران با اشاره به جایگاه ایران در حوزه دارو و واکسن گفت: پیش از آنکه بخواهیم به وضعیت تولید دارو و واکسیناسیون در ایران بپردازیم باید بگوییم قیمت بازار دارویی در دنیا نزدیک به هزار میلیارد دلاراست که سهم بازار بایو تکنولوژیک نزدیک به ۳۰۰ میلیارد دلار است. در مقایسه با این بازار جهانی سهم بازار دارویی ما نزدیک به ۴ میلیارد دلار است که ما باید این رقم را افزایش دهیم. در حال حاضر دنیا به سمت یک رویداد انقلابی در عرصه دارو حرکت می کند.

گفتنی است، گردش بازار دارویی ایران نزدیک به ۲۲ هزار میلیارد تومان است که ‌نزدیک‌ به دو هزار‌میلیارد تومان آن به داروهای بایوتکنولوژی اختصاص دارد.

وی افزود: با توجه به آمارهای گفته شده، ده درصد بازار ما را داروهای بایو تکنولوژیک به خود اختصاص داده است در حالی که در جهان این میزان به ۳۰ درصد می‌رسد. این اعداد نشان دهنده شکاف در حوزه داروهای تکنولوژیک در ایران است. به اعتقاد من این شکاف ۲۰ درصدی را باید فارغ التحصیلان و داروسازان ما با بهره‌گیری از امکانات جامعه رفع کنند این امر می‌تواند در زمینه واکسن سازی کشور بسیار اهمیت داشته باشد.

به گزارش سیناپرس، این داروساز خاطرنشان کرد: اتفاقی که در زمان شیوع کووید ۱۹ در جهان افتاد باعث شد که صنعت داروسازی به ویژه واکسن و واکسیناسیون جهش چند پله ای داشته باشد. برای مثال تا کنون بسیاری از پلتفرم های واکسین در جهان وجود داشت که آزمایشی و روی آنها انجام نگرفته بود، اما شیوع کووید ۱۹ باعث شد که دانشمندان نسبت به پتانسیل‌های موجود دست به اقدامات گسترده‌تری بزنند.

کاظمعلی درباره تاثیر شیوع کووید نوزده بر صنعت داروسازی کشور گفت: در واقع شیوع کووید ۱۹ در کشور ما هم باعث شد که اتفاقات گسترده‌ ای در حوزه دارو به وجود بیاید و گروه ‌های داروسازی پلتفرم های مختلفی را مورد بررسی و پژوهش قرار دادند. به اعتقاد من با ادامه این روال ما می‌توانیم تا ۵ الی ۶ سال آینده تبدیل به یکی ازقطب‌ های واکسن سازی در دنیا شویم.

این پژوهشگر هر عرصه ساخت واکسن افزود: به اعتقاد من کرونا با همه بدی هایش موتور محرکی بر صنعت داروسازی ما شد تا بتوانیم روالی که در گذشته در خصوص تولید برخی داروها بود را دوباره از سر بگیریم.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در ایران امیدی برای تولید واکسن کرونا با تمام این تحقیقات صورت گرفته وجود دارد یا خیر گفت: باید نسبت به این هدف بسیار خوش ‌بین بود. در حقیقت ما می‌ توانیم تا ۵ الی ۶ سال آینده تبدیل به یکی از قطب‌های واکسن سازی در خاورمیانه شویم. برای مثال ما حتی می‌توانیم واکسن‌هایی نظیر HPV را به دنیا صادر کنیم. در صورت زمینه ‌سازی های مساعد تا چند سال آینده توانایی صادر کردن این واکسن را به دنیا خواهیم داشت.

کاظمعلی افزود: نکته قابل ذکر اینجاست که تا کنون تعداد واکسن سازهای ما محدود بوده اما همواره نیازهای ما بالاست به همین دلیل نمی توانیم در شرایط فعلی صادراتی داشته باشیم. از سویی دیگر دنیا به سمتی می‌ رود که همواره ویروس‌ های جدید در حال ظهور هستند. به همین دلیل ما هم مانند سایر شرکت های داروسازی دنیا باید خود را برای مقابله با آن ها آماده کنیم.

وی گفت: به اعتقاد من اگر ما طبق استانداردها و الزامات بین المللی پیش برویم و بر اساس آن ها دارو تولید کنیم، بی شک سازمان بهداشت جهانی یکی از خریداران تولیدات ما در حوزه واکسن خواهد بود. چراکه این سازمان همواره با کمبود مواجه است. به اعتقاد من وقتی کیفیت قابل مقایسه و قیمت خوبی داشته باشیم می‌توانیم در بازار جهانی نقش مهمی را ایفا کنیم. مهم ترین ضعف ما در بازار جهانی درونی است نه بیرونی و ما هیچگاه برای حضور در عرصه های  بین الملل تمرین نکرده‌ایم. همچنین بازاریابی جهانی را هم یاد نگرفته ایم و همیشه تلاش کرده ایم تولیداتمان مربوط به نیازهای داخلی باشد و هیچ گاه نگاه جهانی به تولید دارو نداشته‌ ایم.

به گفته کاظمعلی، خوشبختانه این نگاه در نسل جوان ما تغییر کرده است و امروزه داروسازان جوان ما خواهان این هستند که تکنولوژی را در داخل کشور و در سیستم دارویی خود ایجاد کنند تا بتواند در بازار جهانی حضور فعال داشته باشند. 

گزارشگر: مهتاب دمیرچی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل