نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

اعزام موفقیت آمیز تجهیزات به ایستگاه بین المللی فضائی

فضاپیمای باربری Progress-M28M آژانس فضائی روسیه پس از اعزام به ماموریت و عملیات پرتاب راکت فضاپیمای سویوز Soyuz-U ، با موفقیت از راکت حمل کننده خود جدا شده و وارد مدار زمین شد . روز گذشته مرکز کنترل عملیات این فضاپیما در روسیه به طور رسمی از موفقیت آمیز بودن عملیات فوق خبر داد . در همین راستا یکی از مقامات ارشد سازمان فضائی روسیه ضمن تائید این مطلب  ؛ اعلام کرد : " فضاپیمای ترابری فوق ، با موفقیت و پس از طی سه مرحله مختلف و مجزای حرکت راکت ماهواره بر ، از آن جدا شد . "

گفتنی است  ماموریت فوق از این نظر دارای اهمیت بود که پس از دو تلاش نا موفق پی در پی برای ارسال تجهیزات ، آذوقه و آب به ایستگاه بین المللی فضائی ، رفته رفته نگرانی هائی در این زمینه به وجود آمده بود . بر اساس گزارش های پیشین ، نخستین عملیات شکست خورده با هدف ارسال تجهیزات به ایستگاه بین المللی فضائی ، در ماه آپریل و توسط فضاپیمای ام 27 ام  (M-27M ) متعلق به آژانس فضائی روسیه  انجام شده بود و دومین تلاش نافرجام نیز توسط آمریکا اجرا شد که در آن عملیات اعزام فضاپیمای دراگون در ماه ژوئن با شکست رو به رو شده بود و راکت ماهواره بر فالکون به همراه فضاپیمای ترابری دراگون ، دقایقی پس از پرتاب ، منفجر شدند .

بر اساس برنامه ریزی های انجام گرفته ، فضاپیمای ترابری Progress-M28M قرار است در روز پنجم جولای ( برابر با چهار دهم تیر ماه ) به ایستگاه بین المللی فضائی رسیده و به آن متصل شود . این برنامه به صورت اتوماتیک و بدون دخالت انسان انجام خواهد شد .

شایان ذکر است که بر اساس اطلاعات منتشر شده در این زمینه ، قرار است روند پهلو گیری فضاپیمای ترابری فوق از طریق بخش متعلق به روسیه در ایستگاه بین المللی فضائی انجام شده و گنادی پادالکا Gennady Padalka فضانورد اهل روسیه به همراه همکار و هموطن خود میخائیل کورنینکو Mikhail Korniyenko بر این عملیات نظارت خواهند داشت .

به گفته آژانس فضائی روسیه ، در صورت بروز هر گونه مشکل پیش بینی نشده یا عدم محقق شدن اجرای اتوماتیک پهلوگیری فضاپیمای ترابری فوق الذکر ، فضانوردان روسی ساکن در ایستگاه بین المللی فضائی ، آمادگی انجام ماموریت فوق را به صورت غیر اتوماتیک و manual انجام خواهند داد .

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل