موادمخدر، مخرب روابط جنسی

اما سال هاست بسیاری از افراد به ویژه جوانان برای ایجاد لذت بیشتر در روابط جنسی اقدام به مصرف مواد مخدر یا محرک می کنند که معمولا شاهد عوارض مهلک آن روی سلامت جسمی و روانی آنها هستیم.

دکتر بهزاد قربانی، روانپزشک و عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن سینا درگفتگو باخبرنگار سیناپرس عنوان می‌کند: موادمخدر دو نوع هستند که یکی مواد مخدر سنتی از مشتقات مرفین است  که باعث تخدیر می شود و تأثیرات خاص روی روابط جنسی دارد. گروه دیگر  که مواد صنعتی به آنها اطلاق می شود، مواد محرک هستند که اینها هم به نوعی روابط جنسی را تحت تأثیر قرار می دهند.

وی با اشاره به تأثیر موادمخدر سنتی در کیفیت روابط جنسی می گوید: از جمله موادمخدر سنتی می توان به تریاک، هروئین، شیره، کراک و متادون اشاره کرد که کاربرد آنها در موارد جنسی معمولا برای جلوگیری از زودانزالی است و رابطه جنسی را طولانی تر می‌کند.

در قدیم عبارت متداولی را برای مردانی که از مشکل زودانزالی رنج می بردند اطلاق می‌شد، که می گفتند: «کمر شلی دارند» و توصیه عوام برای رفع این مشکل،استفاده از تریاک بود. درواقع، می توان یکی از دلایل اصلی گرایش به مصرف موادمخدر سنتی در زمان های قدیم را همین امر عنوان کرد. به طوری که افراد از تریاک و مشتقات شیره استفاده می کردند تا زودانزالی خود را درمان کنند.  

این روانپزشک تأکید می کند: این درحالی لست که امروزه  درمان های مؤثری برای درمان این اختلالات وجود دارد که دیگر نیازی به استعمال موادمخدر و گرفتار شدن در دام اعتیاد نیست. گروه ترکیبات مخدر به گونه ای هستند که وقتی فرد را در وضعیت تخدیر یا حالت نشئگی قرار می دهد، فرد لذت زیادی می برد و وقتی در رابطه جنسی، این حالت نشئگی هم به فرد دست می دهد، لذت رابطه را چند برابر می کند و یکی از دلایل اصلی گرایش به مصرف مواد در رابطه جنسی همین افزایش لذت جنسی است.

وی در ادامه اظهار می کند: درگروه مواد صنعتی که به آنها محرک ها هم اطلاق می شود مانند شیشه، آمفتامین، متامفتامین، گل، ترکیبات ماری جوآنا و حشیش باعث می شود هم میل جنسی فرد افزایش یابد و هم لذت جنسی را در فرد تقویت می کند. یکی از دلایلی که امروزه جوانان گرایش زیادی به مصرف این گونه مواد مثل شیشه و کوکائین و به ویژه کوکائین و ماری جوآنا، گل و حشیش دارند، این است که معتقدند لذتی که با مصرف این مواد حین رابطه جنسی می برند، 10 یا 100 برابر لذتی است که در حالت طبیعی از رابطه می برند.

به گفته عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا، میزان بالای لذت جنسی که فرد با مصرف مواد محرک تجربه می کند، باعث می شود فرد، دیگر نتواند مصرف مواد را کنار بگذارد چرا که آنقدر مصرف مواد، رابطه جنسی را برای او لذت بخش می کند که دیگر بدون مصرف مواد نمی تواند رابطه جنسی برقرار کند.

سلامتی را فدای لذت نکنید

قربانی درباره عوارضی که مصرف مواد در برقراری روابط جنسی به دنبال دارد، می گوید: هر کدام از این مواد، چه سنتی و چه صنعتی به طور جداگانه اثرات منفی زیادی دارند. به عنوان مثال، در مواد مخدر، مشتقات تریاک و هروئین عوارض زیادی را در قسمت های مختلف بدن از جمله دستگاه گوارش، دستگاه تنفسی و مشکلات مغزی به جا می‌گذارد.

وی ازود: حتی مواد محرک صنعتی می توانند اثراتی روی مغز و ارگان های مختلف بدن به جای بگذارد؛ البته تمام این اثرات منفی، منهای اثرات روانی مواد است که وابستگی و اعتیاد برای فرد ایجاد می کند. همچنین از سوی دیگر این نکته را نبای فراموش کرد که به مرور زمان بدن نسبت به ماده مصرفی تحمل پیدا می‌کند؛ به این معنا که دیگر همان میزان مصرف تأثیر دلخواه را برای فرد به وجود نخواهد آورد . این اعتیاد روزبه روز تشدید می‌شود.

قربانی همچنین اظهار می کند: هر کدام از این مواد هم به طور جداگانه عوارض مخربی هم به دنبال دارند، به عنوان مثال، مصرف کوکائین به مرور باعث سوراخ شدن تیغه میانی بینی و حتی خونریزی های مغزی می شود یا بعضی دیگر از مواد مانند شیشه باعث لرزش، تکان های شدید و بی ثباتی بدن و اختلال تعادل می شود. درواقع، هر کدام از آنها اثرات جانبی جسمی و عصبی فراوانی دارند.

این روانپزشک بر این نکته تأکید می کند که نمی توان تأثیر مصرف مواد مخدر و محرک را بر بالا بردن لذت و کیفیت روابط جنسی نفی کرد، اما همه اینها به بهای اعتیاد و وابستگی فرد به این مواد به دست می آید و فرد بدون آن دیگر نمی تواند رابطه جنسی طبیعی را برقرار کند و تمام عوارض جسمی و عصبی را هم باید تحمل کند. همچنین  در بُعد روانی پیامدهای مصرف مواد مخدر در خلق و خو و مسائل رفتاری و ارتباطی نمایان می‌شود تاجایی که فرد به سبب مصرف ماده مخدر دچار افزایش اعتماد به نفس شده و این تصور را در او ایجاد می‌کند که عملکرد فوق‌العاده‌ای در رابطه جنسی دارد، درحالی که  در دراز مدت همین مواد منجر به بی‌میلی و انواع کژکاری های جنسی می‌شود.اما با توجه به این که هر دارو یا ماده ای را با توجه به سود و زیان آن باید در نظر گرفت، اثرات منفی این مواد آنقدر زیاد است که ارزش مصرف این مواد را زیر سؤال می برد.

«ویاگرا»، دارویی مؤثر برای مردان

قربانی درباره اثربخشی قرص های موسوم به «ویاگرا» به سیناپرس می گوید: این قرص‌ها، داروهای درمانی بوده و اعتیادآور نیستند و برای درمان مردانی استفاده می شود که مشکل نعوظ آلت دارند و بسیار هم می تواند مؤثر عمل کند. البته این دارو حتما باید با در نظر گرفتن وضعیت قلبی، فشار خون و مسائل دیگر برای افراد تجویز شود.

ویاگرا دارویی آمریکایی با قیمت بالاست و نمونه ایرانی آن با قیمتی مناسب تر با نام «ویزارسین» قابل دسترس است.

به گزارش سیناپرس ، در واقعیت این موضوع وجود دارد و باید تاکید کرد که مصرف مواد مخدر در دراز مدت با تمایلات جنسی و توانایی و عملکرد جنسی در تضاد کامل است، به همین دلیل به ‌تمامی افراد توصیه می‌شود که برای دست یافتن به عملکرد و توانایی جنسی بیشتر و حل مشکلات جنسی خود حتماً از راه‌حل‌های مناسب استفاده کنند.

گفتنی است ،استفاده از مشاوره جنسی و سکس تراپی به قطع یکی از بهترین راه‌حل‌ها برای درمان مشکلات و اختلالات جنسی است. همچنین ورزش، داشتن تغذیه مناسب، استراحت کافی و تفریح از مواردی است که در کنار مشاوره جنسی و سکس تراپی به تقویت قوای جنسی افراد بسیار کمک می‌کنند.

 

گزارش:ندا اظهری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا