مهار کرونا با داروی ضدافسردگی

محققان آمریکایی در تحقیقات خود و در ادامه سلسله پژوهش های مربوط به کنترل بیماری عالم گیر کرونا یا کووید-19 مشاهده کرده اند که استفاده از یک داروی ضدافسردگی موسوم به فلووکسامین می تواند اثرات قابل قبولی در مهار این بیماری داشته باشد.

طبق یافته های این مطالعه که به صورت کارآزمایی بالینی توسط دانشمندانی از کوچک توسط محققان آمریکایی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس انجام شده است، این داروی ضد افسردگی که معمولاً با نام تجاری Luvox فروخته می شود، می تواند جلوی شدیدتر شدن کرونا را در موارد خفیف آن بگیرد.

در این آزمایش، مشاهد شد که علائم بالینی هیچ یک از 80 بیمار مبتلا به کرونای دریافت کننده فلووکسامین بدتر نشد. در حالی که 6 نفر از 72 بیمار در گروه دارونما در طی 15 روز علائم بدتری را نشان دادند و این تفاوت ها از نظر آماری، معنی دار و قابل توجه بود.

مجریان این پژوهش می گویند «فلوووکسامین دارای ساختار شیمیایی متفاوتی با سایر داروهای ضد افسردگی است که احتمالاً اثر تعدیل کننده سیستم ایمنی بدن را به همراه دارد».

به گفته آن ها، «با همه این ها، اگرچه این دارو که یک مهار کننده انتخابی جذب مجدد سروتونین به حساب می آید، توانسته نتایج امیدبخشی را به ثبت برساند، اما باز هم مطالعات بیشتری در مقیاس بزرگ تر برای اثبات نهایی تاثیرات آن روی کرونا مورد نیاز است».

این یافته های علمی پژوهشی در نشریه معتبر JAMA منتشر شده اند.