نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کوکتل دارویی جدید، نوش داروی سخت ترین سرطان ها

دانشمندان هاروارد به تازگی اعلام کرده اند که به لطف تحقیقات خود توانسته اند به درمان دشوارترین سرطان هایی که به هیچ درمانی پاسخ نمی دهند، نزدیک شوند. آنها بر این باورند که با ترکیب دو روش درمانی شامل شیمی درمانی و ایمنی درمانی توانسته اند به سرطان پستان سه گانه منفی حمله ور شوند.

این گروه تحقیقاتی دانشگاه هاروارد معتقدند که تحقیقات آنها در نهایت منجر به ابداع واکسن سرطان با قیمتی ارزان تر و مؤثرتر برای این بیماری ها خواهد شد. شیمی درمانی، اساسا سمی است که به بدن تزریق می شود که سلول های سرطانی را از بین می برد اما از جمله معایب این روش این است که در کنار نابودی سلول های سرطانی، بسیاری از بافت ها و سلول های سالم را هم نابود می کند.

ایمنی درمانی هم تلاش می کند پاسخ ایمنی بدن بیمار را هدف قرار دهد تا از این طریق روی سلول های سرطانی تمرکز کنند. اما سرطان هایی چون سرطان پستان سه گانه منفی باعث فعالیت واکنش های سرکوب کننده سیستم ایمنی در اطراف تومورهای سرطانی شده و همین امر باعث کم اثر شدن هر دو درمان می شود.

محققان در واکنش به این درمان، با شیوه ای متفاوت از ترکیب داروهای شیمی درمانی و ایمنی درمانی استفاده کردند. آنها در این فرآیند، رشته های DNA مصنوعی را به این ترکیب دارویی افزودند که واکنس ایمنی بدن را بهبود می بخشد. آنها همچنین از همه مهم تر، رشته هایی از DNA را به این ترکیب افزودند که مانع از مخفی شدن سلول های سرطانی در برابر درمان می شدند.

این روش جدید ترکیب درمان ها، گروه هایی از سلول های سرطانی را می کشد و سپس واکنش ایمنی بدن را به گونه ای هدایت می کند تا به این سلول ها و سلول هایی مشابه آن حمله کند. تست های آزمایشگاهی این ترکیب دارویی روی موش های مبتلا به سرطان پستان سه گانه منفی نشان داد که این روش کوکتل، واکنش ایمنی بدن را حدود 8 درصد افزایش می دهد.

پژوهشگران مدعی شده اند که تمام این موش های آلوده، پس از درمان و ابتلای مدد، بدون عود بیماری، از سرطان جان سالم به در بردند. این آزمایش ها روی کوکتل دارویی مراحل اولیه تست های خود را می گذراند اما دانشمندان امیدوارند که این روش درمانی بتواند به زودی در تولید واکسنی مؤثر برای سرطان مؤثر واقع شود.

مترجم:ندا اظهری

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل