نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تهیه غذا،زمین را ۱/۵ درجه گرم تر کرده است

چگونگی تهیه و تولید مواد غذایی توسط مردم و نحوه استفاده انسان از منابع زمین در حفظ تعادل محیط زیست بسیار مهم است. هرچند که این موضوع غالباً از سوی دولت ها و افراد نادیده گرفته می شود اما باید در نظر داشت صنایع غذایی نقش مهمی در تغییرات آب و هوایی دارند.

در حالی که اکثر مردم سوختهای فسیلی را مقصر اصلی  گرمایش زمین می دانند ، کمتر کسی به نقش مخرب کشاورزی و فرایند تولید غذا در این حوزه واقف است.

صنایع وابسته به کشاورزی یکی از اصلی ترین عوامل تولید کننده دی اکسید کربن در جهان محسوب می شود و در کنار این موضوع باید نابودی جنگل ها جهت ایجاد مزارع جدید متوقف شود.

مطالعات جدید پژوهشگران دانشگاه کرنل نشان می دهد انتشار گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت سیستم جهانی تولیدغذا به طرز روزافزونی در حال رشد است. این موضوع تا حدی است که به باور دانشمندان اگر استفاده از سوخت های فسیلی را در همین لحظه متوقف کنیم، تا زمانی که تغییرات چشمگیری در نحوه تولید و رساندن غذا از مزارع تا آشپزخانه و میزها ایجاد نشود ، جهان به اهداف آب و هوایی توافقنامه پاریس نخواهد رسید.

یافته های جدید نشان می دهد در صورت تداوم روند فعلی فعالیت صنایع غذایی، فعالیت های این حوزه می تواند تا سال ۲۰۶۰ عامل اصلی افزایش یک و نیم درجه ای دمای زمین شود.

صنایع وابسته به کشاورزی یکی از اصلی ترین عوامل تولید کننده دی اکسید کربن در جهان محسوب می شود و در کنار این موضوع باید نابودی جنگل ها جهت ایجاد مزارع جدید متوقف شود.

علاوه بر دی اکسید کربن، فعالیت های کشاورزی، گازهای آلاینده دیگری همچون اکسید نیتروژن (NO) تولید می کند که این آلاینده عمدتا از طریق کودهای مصرف شده ایجاد می شود. گاز متان (CH2) دیگر آلاینده ای است که در فرایند صنایع غذایی و به طور خاص  توسط دام های نشخوارکننده مانند گاو و گوسفند و البته مزارع برنج تولید می شود.

متاسفانه تاثیرات این آلاینده ها بسیار بیشتر از حد تصور ماست و برای مثال اکسید نیتروژن حدود یک قرن در جو باقی می ماند. از سوی دیگر باید توجه داشت که افزایش جمعیت جهان به معنی نیاز بیشتر به غذا و استفاده بیشتر از منابع غذایی است و به همین دلیل تنها گزینه پیش رو برای جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست از صنایع غذایی، تغییر الگوی تغذیه بشر و همچنین تغییر در روش های سنتی کشاورزی است. دانشمندان توصیه می کنند از رژیم های غذایی سالم که بخش اعظم آن را مواد گیاهی تشکیل داده و کالری کمتری داشته باشند، استفاده کنیم.

راهکار بسیار مفید دیگر در این زمینه، کاهش ضایعات و دور ریز مواد غذایی است. همزمان با این موارد، بهبود روش های کشاورزی از جمله استفاده کارآمدتر از کودها ، می تواند به تولید مواد غذایی بیشتر با مصرف منابع  و آلاینده های کمتر کمک کند. کارشناسان تاکید می کنند که  این تغییرات قابل دستیابی بوده و اجرای آن ها  به طور قابل توجهی انتشار آلاینده های ناشی از فعالیت صنایع غذایی را کاهش می دهد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل