تراشه ای برای تست 30 دقیقه ای کرونا

پژوهشگران، دانشمندان و متخصصان بیماری های عفونی در دوران همه گیری کرونا، در خط مقدم تحقیقات قرار دارند تا بتوانند راه هایی سریعتر و ارزان تری را برای تست کرونا پیدا کنند.

محققان این دانشگاه با کمک فناوری تراشه الکترونیکی، یک میکرولب یا آزمایشگاه کوچک به اندازه نصف یک کارت اعتباری تولید کرده اند که می تواند ویروس کرونا را در 30 دقیقه تشخیص دهد.

به گزارش دانشگاه استنفورد، آنها با نوعی فناوری موسوم به آزمایشگاه تراشه ای و استفاده از روشی به نام کریسپر برای ویرایش ژنتیکی، موفق به تولید دستگاهی خودکار شده اند که می تواند حضور کروناویروس های جدید را به سرعت تشخیص دهد.

این میکرولب درواقع، نوعی تراشه میکروفلوئیدی است که با ابعادی کوچک تر از کارت اعتباری با شبکه ای پیچیده از کانال های کوچک تر از قطر یک تار موی انسان تشکیل شده است. به گفته سازندگان این تراشه، این تست جدید کار شناسایی عفونت های فعال را به سرعت و با قیمتی ارزان انجام می دهد.

اغلب تست های کرونا، تنها نشان می دهد کسی به این بیماری مبتلا بوده یا خیر و آیا در حال حاضر به ویروس کرونا مبتلا شده یا نه ؟ اما این روش جدید برای تشخیص به آنتی بادی متکی نیست.

این تست میکرولب از این واقعیت کمک می گیرد که ویروس های کرونا مانند  SARS-COV-2 که عامل ایجاد کووید- 19 هستند، ااثر ژنتیکی مختصری روی رشته های RNA به عنوان محصول ژنتیکی DNA به جا می گذارند.. در صورتی که حین تست، اثری از RNA در نمونه سواب وجود داشته باشد، فرد آلوده به کروناویروس است.

به گزارش سیناپرس، محققان برای انجام این تست، مایعات مخاطی ته حلق را با سواب جمع کرده و داخل تراشه میکرولب قرار می دهند. در این تراشه از میدان های الکتریکی برای استخراج و خالص سازی همه انواع اسیدهای نوکلئیکی مانند RNA استفاده می شود. آنها سپس، RNA تلخیص شده را به DNA تبدیل کرده و با استفاده از فناوری موسوم به تقویت هم دما، آن را بارها تکثیر می کنند.

سپس، محققان از آنزیم CRISPR-Cas12 استفاده می کنند تا متوجه شوند آیا منشأ این DNA به دست آمده از کروناویروس است یا خیر؟ اگر این گونه باشد، آنزیم فعال شده با نورفلورسانتی که از خود ساطع می کنند باعث درخشش نمونه می شوند. در اینجا، میدان های الکتریکی نقش مهمی را در کمک به محققان در تمرکز روی مواد اصلی چون DNA، آنزیم کریسپر و نشانگرهای فلورسانت بازی می کنند.

ویژگی منحصربه فرد این تراشه اینجاست که هم از میدان های الکتریکی برای خالص ساز اسیدهای نوکلئیکی نمونه ها استفاده می کند و هم سرعت واکنش های شیمیایی را افزایش می دهد. قیمت این تراشه حدود 5 هزار دلار است که در مقایسه با سرعت و هزینه ای که تست های دیگر دارند، بسیار مقرون به صرفه بوده و در کم ترین زمان ممکن کار تشخیص را انجام می دهد.

مترجم:ندا اظهری