حافظه بهتر با مصرف مناسب سبزیجات

برخی از غذاها قادر هستند که قدرت حافظه انسان را بهبود بخشند . پژوهش های جدید نشان می دهد که خوردن سبزیجات برگدار سبز می توانند به حفظ توانایی های ذهنی کمک کنند .

بر اساس تحقیقات انجام شده در مرکز پزشکی دانشگاه راش (Rush University) واقع در ایالات متحده امریکا ، به سادگی می توان با افزودن سبزیجات برگدار سبز همچون اسفناج ، کلم پیچ ، کاهو و سبزی خردل (mustard greens) به رژیم غذایی ، روند رشد  زوال شناختی را در انسان کند کرد .

علاوه بر این موضوع  ، تحقیقات فوق  برای نخستین بار به بررسی مواد مغذی مسئول این اثر و ارتباط آن با مصرف ویتامین K در کند کردن زوال شناختی پرداخته است .

مارتا کلر موریس (Martha Clare Morris) سرپرست این تیم پژوهشی در این رابطه چنین توضیح می دهد : " در حقیقت از دست دادن حافظه و توانایی های شناختی فرد یکی از بزرگترین ترس هایی است که افراد مسن را درگیر خود می کند . افزایش مصرف سبزیجات برگ دار سبز می تواند یک راه بسیار ساده ، مقرون به صرفه و غیر تهاجمی برای محافظت مغز انسان  از بیماری های آلزایمر و زوال شناختی محسوب شود . "

قابل توجه است که محققان این تیم پژوهشی برای دستیابی به نتایج فوق ؛ به بررسی رژیم غذایی و توانایی های شناختی بیش از 950 نفر از افراد مسن پرداختند و این پیگری را برای 5 سال ادامه دادند . آن ها در این بررسی ها به کاهش قابل توجهی از میزان زوال شناختی برای شرکت کنندگانی که میزان بیشتری از سبزجات برگدار سبز استفاده می کردند ، برخورد کردند.

این بررسی ها نشان می دهد ، توانایی های شناختی افرادی که در وعده های روزانه خود یک یا دو بار از این سبزیجات برگدار سبز استفاده می کنند ، یازده سال جوان تر از کسانی است که از این سبزیجات مصرف نمی کنند .

گفتنی است هنگامی که اعضای  این تیم پژوهشی ارتباط مواد مغذی را با کند شدن روند زوال شناختی مورد بررسی قرار دادند ، دریافتند که به احتمال زیاد موادی ماند  ویتامین K ، لوتئین (lutein) ،  فولات (folate) و بتاکاروتن (beta-carotene) به حفظ مغز سالم کمک می کنند .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا