بررسی اثر انگشت انسان 5 هزار و 500 ساله

باستان شناسان دانمارکی در کاووش های جدید خود در منطقه لولاند LOLLAND این کشور ، موفق به کشف یک ظرف سفالین به شکل قیف شده اند که روی آن اثر انگشت فرد سازنده ظرف که در حدود 5 هزار و 500 سال پیش این جام  گلی را شکل داده بود ، به وضوح باقی مانده است .

شایان ذکر است که در این منطقه آثار مشابهی از مردم اولیه ساکن این سرزمین که به ساکنان فرهنگ جام های قیف مانند  Funnel Beaker Culture مشهور هستند ، کشف شده است . این افراد در فاصله زمانی سال های 4 هزار تا 2 هزار و 800 سال پیش از میلاد مسیح در مناطق شمالی اروپا ساکن بوده و شغل اصلی آن ها کشاورزی بود . این کشاورزان اولیه ، ظروف قیف مانند و جام های فوق را برای استفاده در مراسم آئینی و تشریفات مذهبی خود می ساختند .

در همین زمینه لین ماریو اولسن Line Marie Olesen باستان شناس موزه لولاند فالستر Museum Lolland-Falster اعلام کرد : " این جام ویژه ، یکی از سه پیاله ای است که در این محوطه کشف شده است . که احتمالا در آن مقداری غذا یا نوشیدنی نگهداری شده تا برای آئین های ویژه ساکنان این سرزمین که مدت ها پیش منسوخ شده است ، مورد استفاده قرار گیرد . "

روی بدنه این ظرف سفالین در هنگامی که گل آن هنوز تازه و خیس بوده ، نقش اثر انگشت فرد سازنده به صورت کم رنگی باقی مانده است که مطالعه این اثر انگشت می تواند پزوهشگران را در زمینه تحقیقات مرتبط با انسان های پیش از تاریخی و فعالیت های آن ها یاری کند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا