نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

برگزاری نمایشگاه بقایای شاتلهای چلنجر و کلمبیا

این نمایشگاه دیدنی که از این پس به طور دائمی مستقر خواهد بود در قسمت پایین شاتل بازنشسته آتلانتیس در مرکز فضایی کندی آمریکا برگزار شده و عموم مردم و علاقمندان به علوم فضایی و فضانوردی می توانند از آن بازدید کنند.

در دو حادثه انفجار شاتلهای کلمبیا و چلنجر، 14 فضانورد زن و مرد ناسا کشته شدند. این دو حادثه در قالب مأموریتهای STS-51L سال 1986 و STS-107 سال 2003 روی داد.

کلمبیا نخستین شاتل ناسا به شمار می آمد که در آوریل سال 1981 راهی فضا شد و در نمایشگاه اخیر ناسا قطعات مختلفی از آن از جمله پنجره های شاتل به نمایش گذاشته شده است. به عقیده کارشناسان از همین پنجره ها بود که فضانوردان برای نخستین توانستند زمین را به سبکی متفاوت مشاهده کنند.

در کنار این قطعات، بخشهایی از دماغه شاتل چلنجر به عنوان شاخص ترین بقایای این سیستم فضایی به نمایش گذاشته شده است.

در این نمایشگاه تصاویری از 14 فضانورد کشته شده در این دو مأموریت و برخی لوازم شخصی آنها به نمایش درآمده است.

شاتل چلنجر 173 ثانیه پس از دهمین پرتابش در 28 ژانویه 1986 منفجر شد. اشتعال گاز داغ در تقویت کننده سمت راست شاتل خساراتی به مخزن سوخت خارجی وارد کرد و در نتیجه چلنجر منفجر شد.

شاتل کلمبیا نیز در راه ورود به اتمسفر در اول فوریه 2003 منفجر شد. آسیبی که 16 روز پیشتر یعنی روز پرتاب در بخشی از بدنه آن ایجاد شد نتیجه خود را در راه بازگشت به زمین نشان داد و شاتل در مقابل دیدگان هزاران علاقمند منفجر شد.

حدود 120 تن بقایای برجای مانده از شاتل چلنجر در بستر اقیانوس استخراج شده که این میزان حدود 30 درصد از کل ساختار شاتل را تشکیل می دهد.

همچنین دانشمندان ناسا در بررسی های طولانی مدت خود 84 هزار قطعه از شاتل کلمبیا را نیز پیدا کردند.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل