نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

وزارت علوم شیوه دریافت مجوز رشته‌های دانشگاهی را تغییر داد

علی خاکی صدیق با ابلاغ مصوبه جلسه ۹۲۹ شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی به رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، راهبرد آتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را در ارایه مجوز رشته-محل که از سال ۱۴۰۰ مبنای بررسی درخواست‌ها و تصمیم‌گیری است، تشریح کرد.

در متن ابلاغیه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری آمده است:

۱. برنامه راهبردی دانشگاه مشتمل بر طرح توجیهی، پیش‌بینی رشته- گرایش‌های قابل حذف و ایجاد در یک دوره پنج‌ساله مبتنی بر مأموریت مصوب، نیازهای محلی، منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی برحسب مورد، اسناد بالادستی و برنامه‌های توسعه به‌ویژه ماده ۶۶ برنامه ششم توسعه و مصوبات ستاد آمایش آموزش عالی طراحی و تدوین شود.

در ادامه بخش یک این ابلاغیه آمده است: برنامه راهبردی دانشگاه باید متضمن برنامه توسعه و تحدید رشته- گرایش‌ها با تأکید بر حذف یا تغییر ماهوی رشته‌های کم متقاضی، در نظر گرفتن ظرفیّت دانشجویی، وضعیت کمّی و کیفی اعضای هیأت علمی مرتبط با رشته‌های جدید، امکانات آزمایشگاهی، کارگاهی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و دیگر زیرساخت‌ها، همچنین با در نظر گرفتن همه واحدهای اقماری و دانشجویان موجود اعم از دانشجویان برخوردار از قانون موسوم به آموزش رایگان یا شهریه‌پرداز باشد.

۲. برنامه راهبردی دانشگاه در صورت تأیید شورای دانشگاه و حسب مورد تصویب هیأت امنای ذی‌ربط، مبنای اخذ مجوز رشته- گرایش قرار خواهد گرفت.

راهبرد دریافت مجوز رشته- گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی

بخش دیگر ابلاغیه معاونت آموزشی وزارت علو حاکی از آن است که شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در راستای سیاست تفویض اختیار به دانشگاه‌ها و ساماندهی توسعه رشته‌های دانشگاهی، در جلسه شماره ۹۲۹ مورخ ۲۲ تیرماه ۹۹ خود، راهبرد پیشنهادی در موضوع ساماندهی دریافت مجوز رشته-گرایش توسط دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را مورد بررسی قرار داد و ضمن تأکید بر ضرورت و اهمیت موضوع مطرح شده، مقرر کرد:

الف- ضمن بررسی امکان‌پذیری استفاده از رتبه‌بندی‌های بین‌المللی در کنار نظام رتبه‌بندی داخلی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور در سه دسته به شرح زیر رتبه‌بندی شوند:

دسته اوّل: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۱ تا ۲۰

دسته دوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۲۱ تا ۵۰

دسته سوم: دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی حائز رتبه ۵۱ به بعد

ب- راهبرد جدید دریافت مجوز رشته-گرایش در هر دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی با توجه به مراحل زیر به اجرا گذارده شود:

۱. برنامه راهبردی دانشگاه حسب مورد پس از تأیید شورای دانشگاه و هیأت امنای ذی‌ربط، ملاک اصلی اخذ مجوز رشته است.

۲. در صورت وجود این برنامه، لازم است درخواست ایجاد رشته توسط دانشگاه پس از بررسی و تأیید اوّلیه در دفتر گسترش آموزش عالی و تأیید توسط کارگروه تخصصی ذی‌ربط و مبتنی بر شاخص‌های تعیین شده توسط شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، کمیّت و کیفیت هیأت علمی و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرد. نظر کارگروه تخصّصی برای بررسی نهایی به کمیسیون آموزش عالی ارسال و در صورت تأیید کمیسیون، برای تصویب به شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی ارایه شود.

 تذکر مهم

درخواست‌های دانشگاه‌های دسته اول بی‌نیاز از بررسی توسط کارگروه‌های تخصّصی و کمیسیون آموزش عالی در شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی قابل طرح و بررسی است.

همچنین درخواست‌های دانشگاه‌های دسته دوم پس از تأیید اوّلیه دفتر گسترش آموزش عالی و رییس کارگروه تخصصی (در صورت نیاز)، به ترتیب قابل طرح در کمیسیون آموزش عالی و  شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی است.

باقی بودن اجازه پذیرش دانشجو در رشته-گرایش‌های دارای مجوز قطعی، به تداوم حفظ شرایط لازم علمی و آموزشی منوط و موکول است و در صورت از دست رفتن یک یا چند شرط، به تشخیص معاونت آموزشی وزارت عتف و با تصویب شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، حسب مورد نسبت به جلوگیری از ادامه پذیرش دانشجو یا ابطال مجوز رشته اقدام خواهد شد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل