ناخن ها آینه سلامت شما هستند

بدن انسان معمولا نشانه هایی را برای فرد بروز می دهد که از طریق آنها می توان نسبت به سلامت یا عدم سلامت اطمینان حاصل کرد.

ناخن ها به طور طبیعی باید محکم، صورتی کمرنگ، صاف و بدون لکه باشند. در غیر این صورت می تواند نشانه ای از اختلال یا وجود مشکل در بدن باشد. به اعتقاد محققان، شکل و رنگ ناخن ها از قبیل ناخن های شکننده، برجستگی ناخن ها و لکه های سفید آنها در مورد سلامت کلی فرد سخن می گویند. ناخن ها می توانند از بیماری های ریوی گرفته تا آلرژی ها را در فرد آشکار کنند.

در اینجا به ده نکته که ناخن ها می توانند از سلامتی افراد خبر دهند، اشاره می کنیم:

  • ناخن های قرمز

تا به حال به این فکر کرده اید که چرا ناخن های شما به رنگ غیرمعمول قرمز تبدیل می شوند؟ اگر ناخن های شما از سایه صورتی طبیعی به قرمز تیره تر تبدیل شده باشد، ممکن است بیماری قلبی داشته باشید. اگر این قرمزی به کوتیکول یا بخش بستر رویش ناخن گسترش پیدا کرده باشد، ممکن است نشانه واضحی از بیماری خود ایمنی لوپوس باشد. در این زمان باید یک پزشک آن را بررسی کند.

  • ناخن های سفید غیرعادی

ناخن ها به طور کلی رنگ صورتی روشن دارند اما وقتی به طور غیرمعمول سفید می شوند، نشانه برخی از عوارض سلامتی است. به نظر می رسد ناخن های سفید غیرعادی از مشکلات کبدی خبر می دهد.

  • ناخن های ضخیم یا بیش از حد رشد کرده

همه ما می دانیم که ناخن های ما چگونه هستند. هر فردی روی این کره خاکی شکل های مختلفی از ناخن را دارد. اما وقتی می بینید که ناخن های شما ضخیم تر و سریعتر از حد معمول در حال رشد هستند، می توانید این را به عنوان نشانه ای از عفونت قارچی ناخن جدی بگیرید.

  • نوارهای عمودی تیره روی ناخن

بسیاری از افراد خطوط غیر معمول ناخن های خود را نادیده می گیرند زیرا هیچ درد یا بی رنگی ایجاد نمی کنند. با این حال، این شرایط خاص ناخن ها می تواند نشانگر این باشد که فرد از یک بیماری جدی رنج می برد. اگر می بینید که ناخن هایتان با نوارهای عمودی تیره پوشیده شده است که به آن ملانونیشیای خطی می گویند، باید بدانید که این نشانه به عنوان نشانه ای از ملانومای سابونگگال، نوعی حمله سلول های سرطانی پوست است که فقط بستر رشد ناخن را تحت تأثیر قرار می دهد. پس بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید.

  • جدا شدن ناخن از بستر رویش

ناخن ها اندام بسیار مهمی از بدن ما هستند. آنها به عنوان یک آینه برای سلامت کلی ما عمل می کنند. وقتی این ناخن ها بدون هیچ ضربه و فشار خارجی شروع به جدا شدن از بستر ناخن می کنند، ممکن است نشانه ای از عدم تعادل هورمونی باشد.

اگر ناخن های شما از بستر ناخن جدا شده و رشد غیرمعمولی را شروع کرده باشد، ممکن است به دلیل پرکاری تیروئید (بیماری که در آن غده تیروئید مقدار زیادی هورمون در سیستم شما آزاد می کند) ایجاد شده باشد.

در هر دو شرایط پزشک می تواند بهترین روش درمانی را برای معکوس کردن این شرایط توصیه کند. بنابراین اگر چنین نشانه هایی را مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

  • ناخن های آبی

همانطور که پیش از این گفتیم، رنگ ناخن های ما صورتی روشن است اما وقتی رنگ ناخن ها مایل به کبودی می شوند، نشانه این است که بدن اکسیژن کافی دریافت نمی کند. در واقع این نشانه، از یک مشکل ریوی مانند آمفیزم خبر می دهد. برخی از مشکلات جدی یا بیماری های قلبی نیز با ناخن های مایل به آبی همراه هستند. بنابراین با مراجعه به پزشک می توان به تشخیص درست دست پیدا کرد.

  • ناخن های شکننده

ناخن های شکننده یک مشکل شایع است که عمدتا با ناخن های ضعیف و نازک مشخص می شود که اغلب نشان می دهد، بدن شما از کمبود ویتامین رنج می برد. ناخن های شکننده نیز اغلب با عفونت های قارچی ناخن یا تیروئید مرتبط هستند.

  • ناخن های رنگ پریده

ناخن های بسیار رنگ پریده می توانند نشان دهنده بیماری های جدی مانند کم خونی، نارسایی احتقانی قلب و همچنین سوء تغذیه باشد. این وضعیت همچنین نشانه ای از کمبود مقدار مناسب هموگلوبین در بدن فرد تلقی می شود. با رژیم غذایی مناسب و یا مراجعه به پزشک می توان این مشکل را برطرف ساخت.

  • ناخن های زرد

ناخن های مایل به زرد یکی از متداول ترین شاخص های عفونت قارچی است. با گسترش عفونت، بستر ناخن ممکن است ضعیف شده، جمع و خرد شود. در برخی از نادرترین موارد، زردی ناخن ها همچنین می توانند وضعیت سلامتی جدی تری مانند دیابت، بیماری شدید ریوی یا تیروئید را نشان دهند.

  • ناخن های شکسته یا دونیم شده

ناخن های خشک و ترک خورده می توانند نشان دهنده بیماری جدی تیروئید باشند. با دیدن ترک خوردگی و شکاف ناخن ها بلافاصله به پزشک مراجعه کرده و با آنها مشورت کنید.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا