دیابت، رهاورد جدید کرونا

در حال حاضر، محققان با مشاهده موارد مشکوک ابتلا به دیابت بعد از بروز بیماری کرونا در افراد، اعلام کرده اند که کووید- 19 می تواند باعث ایجاد بیماری دیابت حتی در افراد بالغ و کودکانی شود که از قبل هم سابقه ابتلا به دیابت نداشته اند.

پیش از این دانشمندان بر این باور بودند که مبتلایان به دیابت بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند و در صورت ابتلا هم ممکن است به نوع شدیدتر کرونا مبتلا شوند و حتی خطر مرگ در این قبیل بیماران به مراتب بالاتر است. مقامات بهداشت آمریکا در ماه جولای به این نکته اشاره کردند که حدود 40 درصد مرگ و میرهای ناشی از کرونا را مبتلایان به دیابت تشکیل می دهند.

اما این بار محققان معتقدند که این ارتباط دو سویه است و به همان اندازه که دیابتی ها بیشتر به کرونا مبتلا می شوند، ابتلا به کرونا هم می تواند موجب بروز دیابت در افراد شود. مؤسسه ملی بهداشت آمریکا در قالب یک کار گروهی تحقیقات خود را روی بررسی ارتباط میان کروناویروس و بالا رفتن قند خون و ابتلا به دیابت آغاز کرده است.

در چنین شرایطی، علائم بیمار به شدت و در مدت زمان کوتاهی تشدید شده و ممکن است سلامت فرد را به خطر بیاندازد. این موارد ممکن است بعد از ابتلا به کرونا طی چند ماه بروز کرده و تا حدی برسند که مشکلات درازمدت ایجاد کنند. این یافته ها نیازمند مطالعات گسترده تری است اما آنچه مسلم است، این است که کووید- 19 به طور گسترده ای عامل بروز دیابت به شمار می رود.

دیابت نوع یک زمانی بروز می کند که سیستم ایمنی بدن به اشتباه، سلول های تولیدکننده انسولین را که در پانکراس حضور دارند، از بین می برد و این گونه، مانع از تنظیم میزان قند خون در بدن می شود. حدود 6/1 میلیون آمریکایی از دیابت رنج می برند.

اما در این میان، دیابت نوع 2 شیوع بالاتری دارد و قریب 30 میلیون آمریکایی به آن مبتلا هستند. بدن این بیماران همچنان انسولین تولید می کند اما به مرور زمان، این سلول ها در مقابل انسولین مقاومت پیدا می کنند و باعث بالا رفتن قند خون می شوند.

بررسی ها نشان می دهد که انواع عفونت ها، بدن را دچار استرس کرده و قند خون را بالا می برد. البته این روند بیشتر در افرادی که مستعد بیماری هستند، رخ می دهد و در نهایت تنها معدودی از افراد مبتلا به دیابت می شوند که هنوز علت اصلی آن شناخته نشده است.

اما در مورد کرونا، محققان شاهد ابتلا به دیابت در بهبودیافتگان کرونا بوده اند که هیچ عامل پرخطری نداشته و مستعد دیابت هم نبوده اند. محققان هنوز برای یافتن دلیل آن در حال تحقیق هستند.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا