بازی و تفریح سبب افزایش یادگیری می شود

سیناپرس: در حال حاضر، بین ساعات درسی در همه مدارس دنیا زنگ تفریح وجود دارد. اما باز هم شاهد هستیم که دانش اموزان به ویژه در مقطع ابتدایی در برخی اوقات به درس توجهی نمی کنند و بی قراری نشان می دهند. به همین دلیل شاید لازم باشد در کیفیت زنگ های تفریح تغییراتی ایجاد شود.

مطالعه جدیدی که بر روی کودکان پایه دوم و چهارم ابتدایی به انجام رسیده نشان می دهد که انجام فعالیت های شدید جسمی در دوره های زمانی کوتاه می تواند به طور قابل توجهی از بی توجهی و بی قراری دانش آموزان در کلاس درس بکاهد.

در این پژوهش، کلاس های مورد به دو گروه تقسیم شدند. گروهی از آنها در زنگ تفریحی کوتاه به فعالیت های جسمی می پرداختند و به گروهی دیگر نیز در همین زمان، در مورد زندگی سالم آموزش داده می شد. همچنین این برنامه به صورت یک روز در میان عوض می شد.

پس از این زنگ تفریح کوتاه، میزان بروز رفتارهای نشانگر بی توجهی به درس توسط یک ناظر ثبت می شد. بررسی این نتایج نشان داد که تا 50 دقیقه پس از فعالیت های جسمی، میزان بی توجهی به درس در میان آنهایی که فعالیت جسمی انجام داده بودند به مراتب کمتر از گروه دوم بود.

در این فعالیت جسمی، از بچه ها خواسته می شد تا به صورت پانتومیم کارهایی نظیر جمع آوری هیزم و روشن کردن آتش و یا پریدن با ترانه ای کودکانه را به انجام برسانند. هر یک از حرکات در این فعالیت بیست ثانیه طول می کشید و سپس به دنبال آن ده ثانیه استراحت داده می شد.

این مطالعه در ژورنال علمی Applied Physiology, Nutrition and Metabolism  منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا