ابتلای دوباره به کرونا قربانی گرفت

یک زن 89 ساله هلندی که از نوعی سرطان مغز استخوان رنج می برد، به دلیل شیمی درمانی، سلول های او تخریب و دچار ضعف سیستم ایمنی بود و بعد از ابتلای دوباره به ویروس کرونا جان خود را از دست داد.
به گزارش CNN، این بیمار، اوایل سال جاری با سرفه های شدید و تب و در حالی که تست کرونای او مثبت شده بود، در بیمارستان بستری شد. او 5 روز بعد از بیمارستان مرخص شد اما علائمی از خستگی همچنان در بدن او وجود داشت.
اما بعد از 59 روزی که از شروع کرونای نخست گذشته بود و تنها دو روز بعد از آغاز شیمی درمانی، این بیمار بار دیگر دچار تب، سرفه و دشواری در تنفس شد و تست کرونای او برای بار دوم مثبت اعلام شد. آزمایش ها در روز چهارم و ششم هیچ آنتی بادی ای را در خون او مشاهده نکردند و در روز هشتم هم وضعیت بیمار وخیم شد و دو هفته بعد از دنیا رفت.
پزشکان در فاصله دو بار ابتلا به کرونا، هیچ تستی مبنی بر منفی شدن از او نگرفته بودند اما در دو نمونه ای که از او گرفتند، دو مدل آرایش ویروسی متفاوت در بدن او مشاهده کردند. بنابراین، فرضیه این که ابتلای دوباره این زن، ممکن است ادامه بیماری اول باشد، از بین می برد و به طور قطع اعلام کردند که این زن برای بار دوم به ویروس کرونا مبتلا شده است.
در مورد ابتلای دوباره این زن به کرونا و مرگ ناشی از این بیماری، محققان تأیید کردند که ابتلای دوباره به این ویروس به دنبال کاهش میزان آنتی بادی و از بین رفتن مصونیت بدن در برابر ویروس کرونا ایجاد شده است. اولین مورد ابتلای دوباره به کرونا، در یک مرد 33 ساله هنگ کنگی مشاهده شد که حدود 5/4 ماه بعد از نخستین ابتلا، دوباره به این بیماری مبتلا شده بود. او در دومین ابتلا هیچ علامتی از خود نشان نداده بود.
نخستین مورد ابتلای دوباره به ویروس کرونا در آمریکا هم در مردی 25 ساله مشاهده شده است. او نخستین بار در ماه آوریل به کرونا مبتلا و در دومین ابتلا، با علائم شدیدی چون گلودرد، سرفه، سردرد، حالت تهوع و اسهال روبرو شده بود.

مترجم:پروانه غفاری