نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

طراحی راهنمای چند رسانه ­ای در زمینه دیابت و کرونا

همزمان با افتتاح سالن مدافعان سلامت در طبقه هشتم ستاد مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران نشست هیئت‌ رئیسه دانشگاه به منظور بررسی فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشگاه غدد و متابولیسم دانشگاه برگزار شد.

در این نشست دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران، فعالیت­های این مرکز را در عرصه پژوهشی، آموزشی، نوآوری، خدمات درمانی و مسئولیت­ پذیری اجتماعی تشریح کرد.

لاریجانی گفت: این پژوهشگاه، فعالیت خود را از ۲۵ سال پیش آغاز کرده و اکنون با ۳ پژوهشکده و ۱۳ مرکز تحقیقاتی، با همکاری ۳۰ عضو هیات علمی پژوهشی، ۱۸ پژوهشگر و تعدادی از اساتید همکار در دانشگاه در سطح داخلی و بین ­المللی، در زمینه بیماری­ های غدد و متابولیسم، پوکی استخوان، دیابت و سایر بیماری­ های غیرواگیر فعالیت دارد.

وی یادآور شد: پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران به عنوان تنها پژوهشگاه در کشور از مراکز شناخته شده در عرصه بین­ المللی محسوب می­ شود و ویژگی این پژوهشگاه فعالیت­ های درون رشته­­ ای و بین رشته­ ای است.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به برنامه راهبردی این مرکز گفت: گسترش مرزهای دانش، توسعه تحقیقات علوم پایه، بالینی و مبتنی بر جمعیت، در کنار بهبود کیفیت آموزش و ارتقای آگاهی عمومی و ارائه خدمات بالینی از جمله برنامه­ هایی است که در هریک از مراکز و گروه ­های تحقیقاتی پژوهشگاه پیگیری می شود.

ایجاد بیوبانک برای هزاران نمونه دیابت، بیماری­ های غیرواگیر و پوکی استخوان

وی با بیان اینکه درمان دیابت، بیماری­ های غیرواگیر و پوکی استخوان نیازمند نگاه جامع به این بیماری­ ها است، افزود: ایجاد بیوبانک برای هزاران نمونه و ایده راه­ اندازی نخستین آزمایشگاه zebra-fish، ایجاد بهترین اتاق تمیز دانشگاه، وجود تجهیزاتی مانند دستگاه LC Mass Spectrometry / Tandem و… به همین منظور در این پژوهشگاه به کار گرفته شده است.

لاریجانی با اشاره به همکاری­ های ملی و بین­ المللی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم گفت: این مرکز همکاری­ های بین­ المللی گسترده­ ای با سازمان بهداشت جهانی (WHO)، بنیاد بین­ المللی پوکی استخوان (IOF)، کارگروه بین ­المللی پای دیابتی (IWGDF)، آکادمی دیابت ایتالیا و کمیسیون تحقیقات و نوآوری اروپا (Horizon ۲۰۲۰) و شبکه ­های ملی تحقیقات دیابت و پوکی استخوان دارد.

طراحی راهنمای چند رسانه ­ای برای عموم مردم در زمینه کووید ۱۹ و دیابت

وی با بیان این­که ما در زمینه کووید ۱۹ مسئولیت اجتماعی داریم و باید پاسخ مناسبی به نیاز جامعه بدهیم؛ به تحقیقات صورت گرفته اشاره کرد و گفت: براساس تحقیقات انجام شده ۶۰ درصد مرگ و میرها در کووید ۱۹ یک عامل خطر بیماری ­های غیرواگیر دارند و ۳۰ درصد مرگ ­ها در کووید ۱۹ بر اثر بیماری­ های غیرواگیر رخ می­ دهند و ما باید توجه ویژه ­ای به این بیماری ­ها داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: در همین راستا در زمینه کووید ۱۹ و دیابت راهنمای چند رسانه ­ای برای عموم مردم طراحی شده است.

وی جایگاه کشور در علوم غدد را در سال ۲۰۱۸، در رتبه ۱۸ و در سال ۲۰۱۹ در رتبه ۱۴ دنیا دانست و گفت: ایران در زمینه غدد در منطقه خاورمیانه در جایگاه نخست قرار دارد. پژوهشگاه غدد نیز تا سپتامبر ۲۰۲۰ حدود ۳ هزار تولیدات علمی داشته و بیشترین رشد آن مربوط به ۵ سال گذشته است.

لاریجانی پژوهش هدفمند را مهمترین عامل موفقیت پژوهشگاه دانست و گفت: برای انجام پژوهش باید ابتدا مشکلات را دقیق تشخیص داد و برای یافتن پاسخ آن تلاش کرد. در واقع پژوهش ­ها باید در پاسخ به نیازهای کشور طراحی شوند. به عنوان مثال پژوهشگاه غدد در زمینه پای دیابتی قطب منطقه است و توانسته میزان قابل توجهی از مشکلات این بیماران را حل کند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل