نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

خالص‌سازی تری‌اکسید مولیبدن با خلوص بالای 99 درصد

دکتر جلیل وحدتی خاکی، استاد گروه مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه فردوسی مشهد و یکی از محققان طرح اظهار کرد: خالص‌سازی‌های انجام گرفته در ایران کمتر از 95 درصد بوده است و در این آزمایش ما خلوص آن را به بالای 99 درصد رساندیم که برای کاربردهای آزمایشگاهی و تحقیقاتی قابل استفاده است.وی با اشاره به اینکه درجه خلوص تری‌اکسید مولیبدن‌های تولید شده بالا نیست، اظهار کرد: این محصول با همان درجه خلوص پایین به خارج از کشور صادر می‌شود و بعد از تبدیل به محصولات مولیبدن دوباره به ایران بر می‌گردد.

وحدتی با بیان اینکه از نتایج این آزمایش برای تولید انبوه استفاده نشده است، یادآور شد: حتی برای صادرات خام این محصول نیز هر چه درجه خلوص آن بالاتر باشد، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند.

وی در خصوص چگونگی انجام این طرح گفت: اکسید مولیبدن ناخالص با نمک کربنات مخلوط و تبدیل به یک نمک قابل حل در آب می‌شود و بعد از جداسازی ناخالصی‌ها و یک واکنش شیمیایی می‌توانیم به تری‌اکسید مولیبدن با خلوص بالا دست پیدا کنیم.

استاد گروه مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه فردوسی مشهد با تاکید بر این که لازمه تجاری‌سازی اختراعات و پژوهش‌های مراکز دانشگاهی، اطلاع رسانی صحیح و تعامل مراکز علمی با مراکز صنعتی است، تصریح کرد: این طرح به شماره ثبت 82989 در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان اختراع به ثبت رسیده است.

به گزارش ایسنا، این طرح توسط دکتر جلیل وحدتی خاکی، استاد گروه مهندسی متالوژی و مواد دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر احد ضابط، دانشیار گروه مهندسی متالوژی و مواد و نوید بندار، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد این رشته در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد انجام گرفته است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل