کابوسِ پاییز کرونایی

 سال های سال است که ما با این آلودگی خو گرفته ایم و به یکی از عادات زندگی ما تبدیل شده است؛ اما همچنان روز به روز مثابه غولی بر گلوی ما می فشارد و به کابوس روزهای سردمان اضافه می کند.

در این سال ها، خودروهای شخصی متهم ردیف اول آلودگی معرفی می شدند، این در حالی است که متهمان دیگری هم مثل کارخانه های صنعتی، ساخت و سازهای بی رویه، خودروهای بدون استاندارد لازم، وسایل حمل‌ و نقل فرسوده و سوخت بی ‌کیفیت از جمله عوامل دیگر آلوده کننده هوا هستند که تاثیرشان بر آلودگی هوا بیشتر است و کمتر از آنها صحبت می شود. در این میان بیماری منحوس کرونا هم اضافه شده و شرایط را پیچیده تر و سخت تر کرده است.

چندی پیش رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه متاسفانه امسال آلودگی هوا با شیوع کرونا مصادف شده است گفته بود: بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند. به گفته عیسی کلانتری حتی در برخی مقالات این رقم ۱۵ درصد است بنابراین باید در فصل سرما تکلیف خود را با خودروهای دیزلی، کامیون ‌ها، اتوبوس ‌ها و نیروگاه‌ هایی که از مازوت استفاده می‌ کنند، روشن کنیم.

دلیل ارتباط آلودگی و کرونا

کارشناسان می گویند که آلودگی هوا میزان ابتلا به کرونا را افزایش می دهد. موضوعی که دلیل و ارتباط ان هنوز کاملا مشخص نشده اما لرزه بیشتری بر اندام شهروندان می اندازد. رئیس شبکه بیماری‌های ویروسی نیز بر همین عقیده است اما می گوید که یکی از دلایل مهم احتمالا کاهش پاسخ سیستم ایمنی افراد در نتیجه تماس مزمن با آلاینده ‌های هوا است. همچنین طی تحقیقات بین ‌المللی که به رهبری دانشگاه پزشکی چین صورت گرفته، مشخص شده که ویروس ‌های کرونای معلق در هوا توسط ذرات آلوده معلق تا روزها در هوا باقی می مانند.

در این میان؛ معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست از پیشنهادات خود را برای کنترل و پیشگیری از آلودگی هوا در شش ماهه دوم امسال با ستاد ملی مقابله با کرونا خبر می دهد. به گفته مسعود تجریشی امسال به دلیل شیوع بیماری در کشور نمی ‌توانیم روی کاهش تردد خودروها و الگوهای ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا برنامه ‌ریزی کنیم. از این‌ رو باید برای کاهش آلودگی از سایر منابع چاره ‌ای بیندیشیم.

وی به استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها اشاره می کند که در طول پاییز و زمستان تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوا دارد: بهتر است استفاده از مازوت در تعدادی از نیروگاه ‌ها که نزدیک مناطق مسکونی هستند ممنوع اعلام شود. این موضوع درحال پیگیری است و به ‌زودی با مشارکت دستگاه‌ های مختلف به جمع‌ بندی خواهیم رسید.

به گفته معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، درحال تدوین پروتکلی برای پیشگیری از آلودگی هوا با همکاری وزارت کشور هستیم، چنانچه سازمان هواشناسی بتواند سه روز قبل از وقوع آلودگی هوا و وارونگی دما آن را پیش‌بینی کند و به ما اطلاع دهد، با همکاری دستگاه ‌ها می‌ توان شرایطی را ایجاد کرد که از شدت آلودگی کاسته شود.

کاهش تقاضای سفر درون شهری

سال گذشته تعداد روزهای ناسالم پایتخت نسبت به مدت مشابه امسال به مراتب کمتر بود. یک عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است که توسعه حمل و نقل عمومی یکی از موارد مهمی بود که تاکنون به آن اشاره می شد. اما با شرایط به وجود آمده و بیماری کرونا، عملا این راهکار منتفی است. به گفته یوسف رشیدی، این گزینه در شرایط موجود باید حذف شود و در این زمینه درایت دولت مهمترین راهکار برای کم کردن تقاضا برای سفرهای درون شهری است.

او معتقد است که باید خدمات ارائه شده به مردم در بخش های مختلف به صورت غیرحضوری صورت بگیرد تا به این طریق رفت و آمدهای درون شهری کاهش یابد.

این استاد دانشگاه ادامه می دهد: دورکاری باید جزو اولویت های ادارات دولتی و خصوصی باشد تا حجم تقاضاهای سفر کاهش یابد. این موضوع به خصوص در زمینه اصناف بسیار صادق است و گاها مشاهده می کنیم که اصناف تا نیمه شب باز هستند. در این موضوع هم اگر بازنگری‌ صورت بگیرد شاهد کمتر شدن ترددها خواهیم بود.

در همین زمینه مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز معتقد است که بر اساس مرحله سوم «طرح کاهش» شرط ورود خودروها به محدوده طرح ترافیک، دریافت معاینه‌ فنی برتر از مراکز معاینه‌ فنی است. به گفته حسین شهیدزاده متاسفانه این مصوبه قانونی حدود سه سال است که روی زمین مانده بنابراین یکی از راهکارها و قوانینی که می ‌توان امسال حداقل به‌ دلیل مشکلات ناشی از بیماری کووید ۱۹ اجرایی کرد، این مصوبه قانونی است.

گزارش:شهلا منصوریه

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا