کرونا،همیشه می ماند

پروفسور «گرائم آکلند» از دانشگاه ادینبورگ هشدار داده است که چنانچه بهبودیافتگان کووید- 19 در برابر این بیماری محافظت نشوند، آینده وحشتناکی می تواند در انتظار جهان باشد. از آنجایی که دانشمندان کم تر از یک سال است که عامل بیماری زایی این بیماری یعنی ویروس SARS-CoV-2 را شناخته اند، واقعیت ایمنی در برابر این ویروس هنوز مرموز باقی مانده است.

اما برخی متخصصان بر این باورند که در صورت ابتلای دوباره بهبودیافتگان، به دلیل ایجاد سطحی از ایمنی در برابر بیماری در بدن افراد، این بیماری خفیف تر فرد را درگیر می کند. بنابراین، احتمال بستری در بیمارستان و خطر مرگ و میر هم در ظاهر به مرحله فاجعه نخواهد رسید. اما همه این فرضیه ها تنها در قالب تئوری است و این ویروس آنقدر متفاوت و دور از ذهن عمل می کند که هر اتفاق غیرمنتظره ای را در مورد آن می توان انتظار داشت.

به گزارش دیلی میل، دانشمندان برتر دنیا معتقدند که این ویروس ممکن است مانند عفونت های شبه کروناویروس و بیماری های فصلی، تا چند دهه همچنان در حال گردش باشد. آنها به طور قطع نمی دانند افراد بهبودیافته تا چه مدت در برابر این ویروس ایمنی دارند اما مطالعاتی که روی تست آنتی بادی گرفته شده ار آنها انجام شده، نشان می دهد که میزان آنتی بادی ها پس از سه تا چهار ماه کاهش می یابد و بدن دوباره در معرض خطر ابتلا قرار می گیرد و حتی در بدن برخی بهبودیافتگان، هیچ آنتی بادی خاصی تولید نمی شود.

اگر ایمنی کوتاه مدت باشد، امید به ایجاد ایمنی گله ای بین مردم کشورهای مختلف به عنوان روشی طبیعی برای نابودی ویروس کاهش می یابد. اما این بدان معنا نیست که ابتلای دوباره به این ویروس، محافظت بهتری در برابر ویروس به عمل می آورد و فرد حتما علائم خفیف تری نسبت به دفعه اول خواهد داشت.

در همه گیری، بسیاری به برقراری قرنطینه های سخت بودند اما در حالتی که فعالیت ها به ویژه فعالیت جوانان مختل شود، می تواند همه گیری را طولانی تری کرده و باعث افزایش مرگ و میرهای طی دو سال آینده خواهد شد. در حالی که رعایت نکات ایمنی در سالمندان و جوانان و بازگرداندن جوانان به زندگی عادی، اثرات ویروس را کاهش می دهد. البته این دقیقا مصداق ایمنی گله ای است که در حال حاضر با ابتلای دوباره بهبودیافتگان، شک و شبهه ها درباره آن افزایش یافته است.

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا