برخی عوارض کرونا درازمدت باقی می ماند

کرونای طولانی مدت تاکنون خطر مرگ را برای مبتلایان به همراه داشته اما مدتی است که پزشکان با ماندگاری طولانی مدت عوارض این بیماری در مبتلایان مواجه هستند به طوری که برخی تا ماه ها بعد از بهبودی، درگیر عوارض ناشی از آن هستند.

علائم بیماری کرونا حتی در دو بیمار ممکن است کاملا متفاوت باشد. برخی ممکن است تا مدت ها دچار خستگی مفرط باشند، یا حتی تنگی نفس داشته باشند.
البته ماندگاری عوارض بعد از بهبودی از کرونا تنها به موارد شدید ابتلا به این بیماری محدود نمی شود بلکه حتی بیمارانی که به موارد خفیف مبتلا شده اند ممکن است تا مدت ها با عوارض آن دست به گریبان باشند.
محققان تاکنون دلیل قطعی برای طولانی شدن برخی عوارض کرونا در بعضی بهبودیافتگان پیدا نکرده اند. ویروس کرونا بعد از بهبودی از بیشتر نقاط بدن پاک شده و از بین می رود اما در بعضی قسمت ها ممکن است اثراتی از آن باقی بماند. به عنوان مثال، فردی که اسهال طولانی مدت دارد و این عارضه تا مدتی بعد از بهبودی هم ادامه دارد، ویروس در روده ها باقی مانده یا فردی که بویایی خود را تا مدت ها از دست می دهد، ویروس روی اعصاب آن ناحیه باقی مانده و مشکل زا می شود.
به طورکلی، کروناویروس به طور مستقیم طیف وسیعی از سلول ها را در بدن آلوده می کند و نوعی واکنش ایمنی بیش فعال را در بدن آغاز می کند که آسیب به کل بدن را باعث می شود.
برخی محققان بر این باورند که سیستم ایمنی بدن بعد از ابتلا به کرونا دوباره به وضعیت قبلی برنمی گردد. این عفونت عملکرد ارگان های بدن را تغییر می دهد و این امر را به وضوح می توان در ریه افراد مبتلا مشاهده کرد چرا که تا مدت ها با این مشکل درگیر خواهند بود.

از سوی دیگر، کرونا، متابولیسم بدن افراد را نیز دچار اختلال می کند به طوری که در کنترل قند خون دچار مشکل شده و مبتلا به دیابت می شوند.
نوع منحصربه فردی که ویروس در بدن هر فرد تظاهر کرده و سلول ها را تغییر می دهد، باعث بروز عفونت های شدید یا خفیف در آنها می شود و همین موارد به ماندگاری یا گذرا بودن عوارض منجر می شود

مترجم:پروانه غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا