ساخت لباس هوشمند با جوهر رسانا

به گزارش مهر، در این فناوری جدید که نوعی فرآیند چاپ تک مرحله ای است از نوعی جوهر رسانا با قابلیت کشسانی چشمگیری برای تبدیل لباسها و سایر منسوجات به حسگرها و یا تجهیزات الکترونیکی پوشیدنی انعطاف پذیر استفاده می شود.

این نوآوری توسط دانشمندان دانشگاه توکیو ارایه شده و می توان آن را تحولی بزرگ در دنیای تجهیزات الکترونیکی هوشمند به شمار آورد.

بدون شک مهمترین نکته بارز این فناوری جدید در آن است که جوهر ساخته شده حتی زمانی که تا بیش از سه برابر طول اولیه کشیده شود نیز خاصیت رسانان بود خود را حفظ می کند.

دانشمندان معتقدند این فناوری جدید ظرفیت چشمگیری در به کارگرفته شدن در حسگرهای مربوط به پوششهای ورزشی را دارد. از آن گذشته می توان پوششهای الکترونیکی پوشیدنی تولید کرد که بر خلاف اکثر نمونه های قبلی، استفاده از آنها خوشایند کاربر باشد.

این جوهر جدید حاوی ترکیبی از فلسهای نقره، حلال ارگانیکی، رزین (لاستیک) فلورین و مواد فعال سازی فلورین است.

یک مرحله ای بودن استفاده از این جوهر برای تولید محصول مورد نظر از شاخص ترین ویژگیهای این فناوری جدید به شمار می آید. پس از به کارگیری جوهر در سطح مورد نظر، فلسهای نقره به طور خودکار و بر اساس الگوی چاپی مستقر شده و در نتیجه بالاترین سطح رسانایی را ایجاد می کنند.

دانشمندان ژاپنی برای نمایش عملیاتی فناوری جدید خود، از این جوهر برای چاپ حسگر بررسی فعالیتهای ماهیچه ای قابل نصب در پوششهای انعطاف پذیر استفاده کرده اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا