آسیب جدی موتورهای بنزینی یورو 5 به ریه

شما و خانواده تان در خیابان قدم می زنید و از هوایی تنفس می کنید که آلوده به هزاران ماده زیانبار برای سلامت شماست. با هر دم، این مواد و ذرات معلق در هوا وارد مجاری تنفسی شما می شوند و مشکلاتی را که گاها شدید هستند برای سلامت شما به وجود می آورند. دود ناشی از اتومبیل ها، کارخانجات، نیروگاه ها، زباله سوزها و وسایل نقله موتوری از جمله عوامل این آلودگی هستند.

آلودگی هوا یکی از مهمترین خطرات چالش برانگیزی است که طی سالیان، بشر در تلاش بوده تا آن را تا حد ممکن مهار کند. اما به دلیل پیشرفت تکنولوژی  روزبه روز بر شدت آن افزوده می شود. بر اساس آمار بدست آمده، سالانه به طور متوسط 3 میلیون نفر جان خود را در اثر آلودگی هوا از دست می دهند که 90 درصد آن در کشورهای توسعه یافته رخ می دهد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در سال 2012 شمار این مرگ و میر به 7 میلیون نفر رسید.

از جمله بیماری های ناشی از این معضل بزرگ آسم، برونشیت، حملات قلبی و آلرژی های مختلف تنفسی است. آسیب پذیری افراد در برابر آلودگی هوا متفاوت است. به طور معمول، کودکان و کهن سالان بیشتر از سایرین از آلودگی هوا آسیب می بینند. علاوه بر این، آلودگی هوا ممکن است در افرادی که خود سابقه بیماری تنفسی و یا قلبی دارند شدت این بیماری ها را افزایش داده و یا سبب شود تا تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرند.

 

ذرات معلق و منشا آنها

در اتمسفر زمین به جز آب مواد دیگری نیز وجود دارد که به آن ها ذرات معلق می گویند. این مواد ابعاد مختلفی دارند و از لحاظ ماندگاری در هوا نیز متفاوت هستند. دو منشا طبیعی و مصنوعی عامل ایجاد این ذرات در هوا هستند. آتشفشان ها، جنگل ها، گرد و خاک طبیعی و باکتری از جمله منشاهای طبیعی هستند. منشا مصنوعی زمانی است که بشر با دستان خود این ذرات را در هوا بخش کند. به عنوان مثال، صنایع و نیروگاه ها، خودروها و غیره جزو عواملی هستند که به افزایش این ذرات در هوا کمک می کنند.

در کنار این ذرات اولیه که مستقیما از منبع آلاینده پخش می شوند ذرات ثانویه ای نیز وجود دارند که در اثر نور خورشید تغییر حالت داده اند. این ذرات در همه جا وجود دارند و 90 درصد کل ذرات معلق در هوا را تشکیل می دهند. به همین دلیل نیز بسیار حائز اهمیت هستند. این ذرات، بعد از اینکه از طریق دم وارد مجاری تنفسی می شوند در آنجا رسوب می کنند. در بدن افراد سالم اثر این ذرات به وسیله سیستم ایمنی بدن مهار می شود. ولی گاها امکان دارد که این ذرات بر سیستم ایمنی غالب شوند و بافت ریه را به طور برگشت ناپذیری از بین ببرند.

در گروه منشا مصنوعی، موتورهای بنزینی از جمله مهمترین منشاهای تولید ذرات معلق هستند. نتایج اخیر بدست آمده نشان داده است که این موتورها مقدار زیادی از ذرات معلق ثانویه نیز در هوا پخش می کنند ولی میزان سمی بودن آن ها هیچگاه به طور جدی مورد بررسی قرار نگرفته بود.

 

 

تاثیر ذرات معلق ثانویه بر سلامت ریه انسان

نتایج مطالعه ای اخیر نشان می دهد که ذرات معلق ثانویه ناشی از موتورهای بنزینی مستقیما بافت ریه را مورد حمله قرار داده و عملکرد دفاعی آن را نیز کاهش می دهند. علاوه بر این، موتورهای پیشرفته تر نیز از این معضل در امان نخواهند بود و میزان آلایندگی آن ها کاهش نخواهد یافت.

برای دستیابی به این نتایج پژوهشگران درون محفظه ای این ذرات را پخش کردند و سلول های سالم و بیمار مجاری تنفسی که در آزمایشگاه کشت شدند را در مسیر برخورد با این ذرات قرار دادند. نتایج نشان داد که هرچقدر دز ذرات معلق ثانویه بیشتر شود، سلول های کشت شده بیشتر نابود می شوند. علاوه بر این، میزان ترشح واسه های التهابی (Inflammatory Mediators) توسط سلول ها نیز کاهش می یابد.

التهاب یک پاسخ دفاعی است که در شرایطی که بدن توسط عوامل بیگانه مورد حمله قرار می گیرد بروز می دهد. التهاب سبب می شود تا عوامل بیگانه در یک جا محصور شوند تا سیستم ایمنی به ان ها حمله کند. شکل ظاهری التهاب به طور معمول با قرمزی و تورم همراه است و ترشح واسطه های التهابی مانند هیستامین توسط سلول های ایمنی این عوارض را در پی دارند.

ذرات معلق ثانویه سلول ها را ضعیف می کنند و در نتیجه این سلول ها نمی توانند از خود عملکرد دفاعی مناسبی نشان دهند. این نتایج حتی با کمترین دز ذرات معلق نیز بدست آمد. این به این معنی است که نمی توان حد و مرزی برای این مشکل تعیین کرد. حتی کمترین میزان آلودگی ناشی از ذرات معلق می تواند این مضرات را به همراه داشته باشد.

این مطالعه اخیرا در مجله Scientific Reports به چاپ رسید.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا