نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

رابطة صنعتی شدن جوامع و هنجارهای فرزندپروری

این تصمیم به طور خاص بیشتر گریبان­گیر زنان شاغل است. در بسیاری از کشورها برای زنان شاغل امتیازاتی خاص قائل می شوند که در اتخاذ این تصمیم به آنان کمک بسیاری می­کند . در حقیقت زنان در این کشورها وقت و انرژی خود را بیشتر صرف مسائل مربوط به رشد و پرورش هرچه پربارتر فرزند خود می­کنند. در حالی که در بسیاری دیگر از جوامع، زنان به دلیل عدم حمایت کافی از سوی نهادهای دولتی بیشتر نیروی خود را صرف مسائل روزمره و تا حدودی کم­ اهمیت­ تر می­کنند.    

پژوهش هایی که در خصوص تمایل به داشتن فرزند و پرورش کودک در جوامع گوناگون انجام می شود نشان می دهند عوامل مختلفی بر تصمیم زنان در کشورهای صنعتی مبنی بر فرزندآوری و نحوه پرورش فرزند تأثیر می­گذارد، اما در جوامع کوچک این تصمیم محدود به توانایی تامین غذا برای  فرزند است.

طبق یافته ­های پژوهشی بین ­المللی در دانشگاه ملی استرالیا، زنان هنگام صنعتی شدن جوامع و به پشت گرمی قوانین آن تصمیمات آزادانه ­ای در خصوص بچه ­دار شدن و تربیت فرزند می­گیرند.

«در جوامع صنعتی زنان از حمایت­ هایی چون مرخصی بارداری با حقوق و کمک مالی برای تغذیه بهره می­برند، از این رو تصمیم آنان درخصوص پرورش کودک از نیازهای اولیه خارج شده و به عوامل دیگر وابسته است». اما در جوامعی با مقیاس کوچک، تصمیم مادران صرفاً محدود به این است که آیا می­توانند غذای مناسب برای فرزند خود و خانواده تهیه کنند یا نه.

در این تحقیق تصاویری فرضی از زنان و فرزندانشان همراه با شرح حال آن­ها در اختیار مصاحبه­ شوندگان قرار گرفت. افراد درون تصاویر از لحاظ سن و توانایی تولید غذا برای خانواده، و فرزندان آن­ها از نظر جنسیت، سن و سلامت کلی با هم تفاوت داشتند. سپس از مصاحبه­ شوندگان سوال شد چقدر احتمال دارد زنان داخل هر تصویر رفتاری در جهت پرورش فرزند خود داشته باشند. پاسخ افراد مصاحبه ­شونده به این سوالات در نهایت نتایج این پژوهش را رقم زد.

از مهم­ترین یافته های این پژوهش مشخص شدن تفاوت میان جوامع صنعتی و غیرصنعتی در میزان اهمیت دادن به زیرساخت­ هاست. جوامع صنعتی بر توسعة زیرساخت­های شهری و اجتماعی سرمایه­ گذاری می­کنند و به آن اهمیت زیادی می­دهند که این امر تاثیر زیادی بر تصمیم زنان برای بچه­ دار شدن در پی دارد.

صنعتی شدن و توسعة زیرساخت­ها منجر به تغییر رفتارهای مادرانه، هم در مورد داشتن فرزند هم در مورد پرورش فرزند، شده است.  

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل