ترویج علم به توسعه جامعه منجر می شود

سیناپرس: ترویج علم مراحل و سطوح مختلف دارد. اینکه بتوانید علم را در سطح جامعه رواج دهید، مساله ای است که در نهایت به توسعه جامعه منجر می شود.دکتر اکرم قدیمی در گفت و گو با خبرنگار سیناپرس، با اشاره به برنامه های انجمن ترویج علم ایران برای هفته ترویج علم، گفت: برنامه های هفته ترویج علم از روز 18 تا 23 آبان برپا خواهد شد.

در روز هجدهم افتتاحیه هفته ترویج علم در برج میلاد برگزار می شود. 19 آبان که روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه است، همایش نقش آموزش در صلح و توسعه پایدار با تاکید بر کشورهای در حال توسعه در دانشگاه صنعتی شریف برپا خواهد شد. 20 آبان به نام روز علم، دانشگاه و مردم نامگذاری شده که با تعدادی از دانشگاه ها و مراکز پژوهشی هماهنگ کردیم که دانش آموزان بتوانند از آنها بازدید کنند. 21 آبان هم روز علم، صنعت و جامعه / ترویج علم و رسانه نام گرفته است که در این روز کارگاه دو روزه روزنامه نگاری علمی برگزار خواهد شد و مدرس آن از پاریس می آید. 22 آبان روز زن، علم و محیط زیست نامگذاری شده که هم اندیشی بیان تجارب ترویجی در مورد عمومی سازی علم را در برج میلاد برگزار می کنیم. همان روز یک کارگاه برای معلمان مروج علم در موزه علم و فناوری برپا خواهد شد. کارگاه روزنامه نگاری هم در این روز ادامه خواهد داشت. جمعه نیز مراسم اختتامیه هفته ترویج علم و مراسم اهدای پانزدهمین دوره جایزه ترویج علم در برج میلاد برگزار می شود. در کنار این برنامه ها، در طول این هفته یک سری کارگاه ها و برنامه ها هم در برج میلاد برگزار می شود که از آن جمله بررسی فیلم های مستند علمی است.

رییس انجمن ترویج علم ایران در پاسخ به این پریش که توجه به جایگاه ترویج علم در بین سیاستگذاران علم و آموزش کشور چگونه است؟ خاطرنشان کرد: توجه زیادی صورت نمی گیرد. شاید این برنامه ها را برگزار می کنیم که توجهات را بیشتر به این موضوع جلب کنیم. موضوع ترویج علم، بسیار مهم است اما در کشور ما جایگاه واقعی خود را نیافته است. ما سومین سال است که برنامه های هفته ترویج علم را برگزار می کنیم. نمی گوییم که برگزاری این برنامه ها خیلی موثر بوده اما در حدی که بتواند توجه عمومی را به این بحث جلب کند، تاثیر داشته است.

وی افزود: توجه به بحث ترویج علم برای همه کشورهای جهان بسیار مهم است. در حقیقت موضوع ترویج علم، موضوعی جدید است که از دهه هفتاد میلادی در کشورهای غربی مورد توجه قرار گرفت. ترویج علم مراحل و سطوح مختلف دارد. اینکه بتوانید علم را در سطح جامعه رواج دهید، مساله ای است که در نهایت به توسعه جامعه منجر می شود. در کشور ما در این زمینه باید تلاش شود. نمی گوییم کاری نشده اما تا حد مطلوب فاصله داریم و هنوز در ابتدای راه هستیم.    

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا