نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تجربه بازگشت به زمین از ماموریت فضایی

آخرین بخش بازگشت به زمین از ماموریت فضایی ، به طور بالقوه یکی از سخت ترین و خطرناک ترین لحظات سفر یک فضانورد است . الکساندر گرست (Alexander Gerst) از فضانوردان کار آزموده آژانس فضایی اروپا ( European Space Agency) به توضیح در رابطه با تجربه بازگشت از فضا به جو زمین می پردازد.

او در این رابطه می گوید: برای اینکه در بازگشت به زمین به سلامت رسیده و سفری امن داشته باشید باید به این مساله توجه کنید که ورود به جو زمین گرمای شدیدی به فضاپیما وارد می سازد. به همین جهت باید فضاپیما را به سه قسمت تقسیم کرد چرا که تنها یکی از این بخش ها دارای سیستم حفاظی در برابر گرمای شدید اتمسفر در هنگام فرود است . این گرمای شدید ممکن است باعث بیرون آمدن و جدا شدن پیچ و مهره های فضا پیما شود بنابراین باید از آنها دوری کرد. فضانوردان انتخاب می کنند که با توجه به توانایی های خود در مقابله با فشار جو وارده بر فضاپیما در هنگام ورود به اتمسفر در این بخش باشند.

این فضانورد آلمانی در مورد تجربه ورود خود به جو زمین می گوید: وقتی به جو زمین نزدیک می شوید ، سوزش بخش های دیگر فضاپیما را حس می کنید. حتی شما می توانید سوزش خودتان را نیز حس کنید. شما می توانید ببینید که بخش های کوچکی از فضاپیمایتان از هم پاشیده شده و ذوب می شود. به اعتقاد او دیدن از هم پاشیدگی فضاپیما نیز بخشی از روز کاری او محسوب می شود.

الکساندر گرست در ادامه توضیحات خود در رابطه با این تجربه می افزاید : شما تحت فشار زیادی قرار می گیرید به طوری که به سختی می توانید نفس بکشید آنچنان که زبانتان می خواهد به انتهای گلویتان بچسبد. واقعا این زمان لحظات سختی است که فضانورد آن را تجربه می کند.

او در مورد چالش نهایی فرود فضاپیما به زمین می گوید: در رسیدن به لحظه فرود شما تنها ده دقیقه زمان دارید تا برای مرحله بعدی آماده شوید. فرود فضاپیما بر روی زمین بسیار دشوار است و شما در لحظه فرود احساسی همچون یک تصادف کوچک ماشین خواهید داشت. البته می توانید احساس کنید که بر ماشین های شهر بازی سوار هستید. به نظر من این حس یکی از بهترین احساساتی است که انسان می تواند آن را تجربه کند.

السکاندر گرست (Alexander Gerst)  به دلیل فیلمی که از دوران اقامت خود در ایستگاه فضایی بین المللی تهیه کرده ، مشهور شده است. او برجسته ترین فضانورد آلمانی محسوب می شود که از ماه می سال 2014 میلادی به مدت شش ماه در ایستگاه فضایی بین المللی بوده است. گرست اهل شهر کونتسالو (Künzelsau) آلمان بوده و به رشته های ورزشی شمشیر بازی، دو و شنا علاقمند است. قابل ذکر است که السکاندر گرست فارغ التحصیل دانشگاه کارلسروهه (University of Karlsruhe)  بوده و همچنین مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته تکنیک های جدید نظارت بر آتشفشان ها و در دانشگاه ویکتوریا (Victoria University) در ولینگتون (Wellington) نیوزیلند به پایان برده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی –  فاطمه کردی

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل