نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کاهش پوکی استخوان با مصرف منابع دریایی

پوکی استخوان که در علم پزشکی به «استئوپروز» معروف است، شایع ترین بیماری متابولیک استخوان و یک بیماری خاموش و بدون علامت است و تا زمانی که کاهش تراکم استخوان به حدی برسد که منجر به بروز شکستگی شود، نهفته باقی می ماند. مکانیسم ها و علل مختلفی برای بروز این بیماری وجود دارد که برخی از آن ها ژنتیکی بوده و به ترکیب ژن های فرد بستگی دارد و برخی دیگر نیز با تغذیه و شیوه زندگی مرتبط می باشند. این دلایل به طور جمعی عمل کرده و در نهایت موجب زوال و از دست رفتن استحکام و تراکم مناسب استخوان می گردند.

مطالعات نشان داده است که تراکم استخوانی به میزان 20 تا 50 درصد تحت تاثیر شیوه های زندگی قرار می گیرد. از مهم ترین مواردی که در این خصوص مورد توجه هستند می توان به میزان فعالیت بدنی، کشیدن سیگار، مصرف الکل و همچنین به تامین کلسیم و ویتامین D کافی برای بدن اشاره نمود. به عبارتی داشتن فعالیت بدنی مناسب و مصرف کافی کلسیم و ویتامین D در کنار پرهیز از سیگار و الکل، می تواند تراکم مناسب استخوان را حفظ نموده و چه بسا افزایش دهد و از این طریق ریسک بروز شکستگی استخوان در طول زندگی نیز کاهش می یابد.

پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بوشهر در مقاله ای علمی پژوهشی که اخیرا در دوماهنامه «طب جنوب» سال هجدهم شماره 2 منتشر گردیده است، ضمن بررسی نکات تغذیه ای و درمان های رایج برای رفع استئوپروز، به معرفی منابع دریایی مختلف و ارزشمندی پرداخته اند که در این خصوص می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

بنا بر اطلاعات این مطالعه، علاوه بر کلسیم که به عنوان مهم ترین ماده معدنی استخوان حضور دارد، مواد معدنی دیگری نیز در سلامتی استخوان و تراکم مناسب آن نقش دارند که از این میان می توان به عناصری چون منیزیم، منگنز، مس، روی و سلنیم اشاره نمود.

محققین تاکید نموده اند که مصرف انواع پروتئین به خصوص در زنانی که در اثر پوکی استخوان، دچار شکستگی شده اند، می تواند نقش بهبود دهنده داشته و همچنین پرهیز از چربی ها به خصوص چربی های اشباع شده ای نظیر روغن های جامد نیز می تواند در این راستا مفید باشد.

طبق بیان پژوهشگران، اقیانوس ها و دریاها شامل فرم های متنوع و عجیبی از حیات هستند. این تنوع زیستی که ناشی از شرایط بسیار متغیر فیزیکی و شیمیایی محیط زیست دریایی است باعث گردیده که تقریبا هر شاخه ای از موجودات دریایی، تنوعی از مولکول ها با ساختار منحصربه فرد برای خود فراهم نمایند. از این رو محیط زیست دریایی، منبعی بسیار غنی از فرآورده های طبیعی زیستی و فعال است که خصوصیات ساختاری وشیمیایی آن ها به ندرت در محصولات طبیعی گیاهان و یا جانوران خشکی زی دیده می شود.

غنا بخشیدن به رژیم تغذیه ای از طریق مصرف انواع ماهی های آب شیرین، ماهی های دریایی و همچنین میگو می تواند در کاهش ابتلا به پوکی استخوان موثر باشد. به علاوه پژوهشگران ضمن اشاره به پوسته پودرشده  خرچنگ دریایی که غنی از کلسیم است و همچنین معرفی دو صدف دریایی مهم، به انواع جلبک دریایی که به دلیل سرشار بودن از مواد معدنی ضروری، آمینواسیدها و فاکتورهای رشد، به طرز شگفت آوری قادر به بهبود متابولیسم استخوان هستند تاکید نموده اند.

در ادامه محققین به برخی مواد دارویی مهم که در همین راستا از منابع دریایی تهیه می شود اشاره داشته اند:

– «مایکو اپوکسی دای ان» تهیه شده از نوعی قارچ دریایی به نام دیاپورت

– «فورباکتال آ» تهیه شده از نوعی اسفنج دریایی به نام فورباس

– «سیمبیو ایمین» تهیه شده از نوعی دینوفلاژله دریایی

– «زو آنتامین ها» تهیه شده از مرجان های دریایی

– «لارگازول» و «بی سلین بیاساید» تهیه شده از سیانوباکترهای دریایی

– «فوکوزانتین» تهیه شده از جلبک های قهوه ای خوراکی نظیر کومبو

– «پلاکوتیلین آ» تهیه شده از نوعی اسفنج به نام پلاکوسونگیا

منبع: قنبری، ز.، نبی پور، ا. و فرخ نیا، م. 1394. فرآورده هاي طبيعي دريايي در پيشگيري و درمان استئوپروز. دوماهنامه علمی پژوهشی طب جنوب، سال هجدهم، شماره 2 ص‌ص 485-469

لینک منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل