آغاز قتل عام پرندگان مهاجر در خوزستان

محمیه‌ها آبگیرهای هستند که توسط افراد سودجو ساخته می شود که با ریختن دانه و ایجاد امنیتی ظاهری منجر به فریب پرندگان مهاجر و افتادن در دام این افراد می شود.

البته صید سنتی پرندگان مهاجرتوسط مردم بومی و صرفاً برای مصارف شخصی  از قدیم در این منطقه  وجود داشته است اما متاسفانه طی چند سال اخیر و با به کارگیری روش‌های نامتعارف و صید صنعتی توسط افراد سودجو با  دست اندازی غیرقانونی به منابع طبیعی و ثروت های ملی در سایه عدم نظارت کافی سازمان حفاظت از محیط زیست  منجر به کاهش جمعیت این پرندگان مهاجر از جمله انواع غازها، درنا و برخی از گونه های در خطر انقراض است.

این افراد سودجو بعد از صید پرندگان مهاجر که گاهاً با  روش های غیر اخلاقی و غیر انسانی زنده گیری درون تورها و شکستن بال ها جهت  ذبح پرنده زنده در مقابل چشمان مشتری به بازارهای غیر قانونی  شهرهای مختلف استان خوزستان از جمله بازار کیان اهواز منتقل می شوند.

یکی از دلایل اصلی صید صنعتی و گسترش این  کشتار بی رحمانه و غیر انسانی در چند سال اخیر وجود بازار تقاضا از سوی مردم است که متاسفانه اغلب جامعه اطلاع دقیقی از میزان و روش صید این پرندگان ندارند و همچنین مطابق احکام شرعی و نظر قریب به اتفاق فقها این روش از صید جایز نبوده و مصرف گوشت این پرندگان مشکلات شرعی دارد.

از سوی دیگر  وجود باورهای ناصحیح سنتی مانند تاثیر گذاری مصرف گوشت این پرندگان بر سیستم ایمنی بدن یا دلیل های واهی مانند  لذیذ بودن بودن این پرندگان بدون توجه به عواقب ناشی از کاهش جمعیت پرندگان از سوی مردم و پرداخت مبالغ  قابل توجه جهت خرید آنها باعث تشویق هر چه بیشتر  این افراد سودجو برای شکار بی رویه پرندگان مهاجر گردیده است .

طبق آمارهای غیر رسمی سالانه بیش از یک میلیون قطعه پرنده مهاجر در آبگیرهای خوزستان سلاخی می‌شوند. اگر سهم هر خانواده چهار نفری را چهار قطعه پرنده در طول یک سال بگذاریم به عبارتی بیش از یک میلیون نفر سالانه از این نوع گوشت تغذیه می کند.

امید است با افزایش آگاهی و اطلاع رسانی به مردم در خصوص ارزش این گونه جانوری و تاثیرگذاری آن روی اکوسیستم  که به طور مستقیم بر زندگی مردم محلی تاثیر منفی می گذارد؛ از یک سو، ایرادات شرعی برای مصرف این نوع گوشت از سوی دیگر و افزایش سیستم های نظارتی توسط سازمان حفاظت محیط زیست  جهت جلوگیری از شکار و فروش آنها شاهد صحنه هایی از این دست در سال جاری نباشیم.

رضا حضرتی- عکاس و فعال حقوق حیوانات

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا