ابتلای دوباره به کرونا قطعی شد

در ماه های ابتدایی شیوع کووید- 19، محققان بر این باور بودند که با یک بار ابتلا به این ویروس و ایمنی ایجاد شده در بدن، فرد دیگر در برابر این ویروس مقاومت پیدا کرده و دیگر به ویروس مبتلا نمی شود.

مدتی که گذشت و تحقیقات کامل تر شد، حدس و گمان هایی زده شد مبنی بر این که یک بار ابتلا به ویروس کرونا نمی تواند ایمنی دائمی در بدن افراد ایجاد کند و احتمال ابتلای دوباره به آن وجود دارد. اما این گمانه زنی تا مدتی پیش قطعی نبود و دانشمندان شبهه های زیادی را در این باره مطرح می کردند که هیچ کدام قطعی نبود.

به تازگی محققان دانشگاه هنگ کنگ به طور قطع اعلام کرده اند این امکان وجود دارد که بهبودیافتگان کرونایی، بار دیگر در معرض این ویروس قرار گیرند. پیش از این، محققان معتقد بودند که تاکنون مورد تأیید شده ای از ابتلای مجدد فرد بهبودیافته از کرونا، وجود نداشته است.

آنها در مطالعات خود با مرد 33 ساله هنگ کنگی مواجه شدند که اولین بار در ماه مارس به کووید- 19 مبتلا شده بود. تست کرونای او بعد از 3 روز علائمی چون سرفه، گلودرد، تب و سردرد مثبت اعلام شد و تا زمان بهبودی در بیمارستان بستری بود تا این که اواسط ماه آوریل با منفی شدن تست دوباره، مرخص شد.

اما همین مرد، اواسط ماه آگوست بعد از بازگشت از سفرش به اسپانیا و انگلیس که جزء کشورهای درگیر با کرونا هستند، در فرودگاه مورد آزمایش کرونا قرار گرفت و تستش مثبت اعلام شد اما این بار بدون علامت بود و برای بررسی های بیشتر به بیمارستان منتقل شد.

بررسی ها نشان می دهد که مقدار ویروسی که در بدن این فرد وجود داشته، با گذشت زمان کم شده و این بیانگر این موضوع است که سیستم ایمنی بدن به تنهایی در برابر نفوذ ویروس به بدن محافظت می کند.

موضوع جالبی که محققان با کنترل این فرد مبتلا به ویروس کرونا متوجه شدند، این است که در هر بار بستری شدن این مرد در بیمارستان، پزشکان توالی ژنوم ویروس را کنترل کرده و متوجه شدند که در هر بار ابتلا و در یک عفونت نسبت به عفونت دیگر، این ژنوم اندکی فرق می کند و معتقدند که ویروس در دومین باری که به فاصله 4 ماه وارد بدن او شده، جهش و تغییر کرده است و این مساله می تواند اثبات کند که یک نفر می تواند برای بار دوم هم به کووید- 19 مبتلا شود.

به گزارش webmd، سازمان بهداشت جهانی که این مورد را به دقت بررسی کرده، معتقد است که هنوز مشخص نیست واکنش سیستم ایمنی در این فرد تا چه اندازه قوی است و تا چه زمانی می تواند از بدن در برابر این ویروس حفاظت کند.

البته این کشف نباید باعث نگرانی شود چرا که دیگر انواع کروناویروس هم که علائم شبیه سرماخوردگی ایجاد می کردند، چنین قابلیت مشابهی داشتند. این ویروس در قالب آنفلوآنزای فصلی خود را نشان می دهد که افراد هر ساله باید واکسن این بیماری را تزریق کنند تا نسبت به آن ایمن شوند.

دانشمندان در مشاهده و بررسی نسل جدید ویروس کرونا که سلول های جدید را آلوده می کند، به این نتیجه رسیده اند که در هر بار ایجاد عفونت در بدن، ویروس خود را تکثیر می کند؛ برخی از این تکثیرها باعث ایجاد تغییراتی در ژنوم ویروس می شود تا بتوانند بعد از اقدام دانشمندان برای خنثی سازی آنتی بادی ها، باز هم زنده بمانند.

این آنتی بادی ها یکی از سلاح های اصلی ایجاد شده از طریق سیستم ایمنی بدن برای تشخیص و غیرفعال کردن ویروس به شمار می روند. البته این یافته ها به تحقیق بیشتر و تأیید دیگر دانشمندان هم نیاز دارد اما مسلم است که ویروس می تواند به گونه ای تغییر یابد که از سیستم ایمنی بدن فرار کند و با پذیرفتن این امر، ابتلای مجدد آن دسته از بهبودیافتگانی که در اولین ابتلا، واکنش ایمنی ضعیفی داشته اند، وجود دارد.

محققان هنگ کنگی در بررسی مردی که برای بار دوم به کرونا مبتلا شد، دریافتند که واکنش سیستم ایمنی بدن او بسیار ضعیف عمل کرده و آنها در تحقیقات خود هیچ آنتی بادی فعالی در بدن او نیافتند که بتواند با ویروس مقابله کند. این نشان می دهد که آنتی بادی هایی که در ابتلای اول به کرونا در بدن او تشکیل شده بودند، به مرور کاهش یافتند.

اما در ابتلای بار دوم به کووید- 19، محققان مشاهده کردند که بدن او ناگهان حجم بالایی آنتی بادی تولید کرد که بیانگر آن است که عفونت دوم مانند تقویت کننده ای برای شعله ور شدن سیستم ایمنی بدن عمل کرده است و این مساله می تواند دلیل بدون علامت بودن او باشد.

به گزارش سیناپرس، محققان معتقدند که یک بار ابتلا به ویروس کووید- 19 باعث آمادگی بدن برای مقابله با مواجهه دوباره با ویروس می شود و بار دوم ممکن است به شدت بار اول نباشد. اما واقعیت اینجاست که تغییر و جهش سریع ویروس مسئاله ای است که محققان در ساخت واکسن با آن دست به گریبان اند.

با تغییر ویروس در طول زمان، درمان هایی چون تزریق پلاسمای افراد بهبودیافته به افراد مبتلا هم خیلی نمی تواند در درمان آنها مؤثر باشد و آنتی بادی های موجود در آن پلاسما قادر نخواهند بود به خوبی به مقابله با عفونت های بعدی بپردازند. این امر، کارکرد مؤثر واکسن را نیز زیر سؤال می برد.

مترجم:ندا اظهری