پنج شایعه غیر علمی درباره تست کرونا

در سراسر جهان ویروس کرونا و تشخیص آن به مسئله مهمی بدل شده است و در این میان تصورات غلط و غیر علمی در رابطه با تشخیص این بیماری وجود دارد. با توجه به اینکه تا کنون راه درمانی و یا واکسن مؤثری برای پیشگیری از این بیماری به دست نیامده است بنابراین بهترین راه برای مقابله آن، آزمایش کرونا و تشخیص آن است.

در این یادداشت به پنج شایعه غیر علمی درباره تست کرونا اشاره می‌کنیم:

۱- با آزمایش آنتی‌بادی می‌توان فهمید که شما به ویروس کرونا مبتلا شده‌اید یا خیر؟

مثبت بودن این آزمایش به معنی بیمار بودن فرد نیست بلکه آزمایش سواب، معروف به RT-PCR می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما به ویروس کرونای جدید مبتلا شده‌اید یا نه؟ در حالی که آزمایش آنتی‌بادی نشان می‌دهد که آیا بدن شما پیش از این برای مقابله با ویروس کرونا آنتی‌بادی ایجاد کرده است یا خیر که اگر آنتی‌بادی آن در بدن شما باشد نشان می‌دهد که شما به این بیماری مبتلا شده‌اید. در واقع نتیجه مثبت این آزمایش نشان می‌دهد که شما به این بیماری مبتلا شده و بهبود پیدا کرده‌اید و نتیجه منفی آزمایش نشان می‌دهد که بدن شما هنوز در برابر این بیماری آنتی‌بادی تولید نکرده است. مشکل اینجاست که اگر آزمایش بلافاصله پس از بهبود انجام شود، ممکن است گزارش‌ها نادرست یا گمراه کننده باشند. بدن برای ساخت پادتن به مدتی زمان نیاز دارد.

۲- اگر آزمایش آنتی‌بادی شما مثبت باشد، در برابر بیماری کووید ۱۹ مصون هستید:

این باور اشتباه است و آزمایش مثبت آنتی‌بادی نشان دهنده این واقعیت است که شما در معرض ویروس کرونای جدید قرار گرفته و سلول‌های ایمنی بدن شما با آن مبارزه کرده‌اند. با این حال، این آزمایش اطمینان قطعی نمی‌دهد که شما نمی‌توانید دوباره به این ویروس آلوده و بیمار شوید. برای دستیابی به یک عقیده قطعی در مورد ایمنی دائم از سوی آنتی‌بادی‌ها تحقیقات بیشتری باید انجام شود چرا که در سراسر جهان تعداد کمی از افراد وجود داشته اند که دو بار به این بیماری مبتلا شدند.

۳- همه افراد باید آزمایش کرونا دهند:

این باور نیز کاملاً اشتباه بوده و از آن جهت که با همه تلاش‌های دولت‌ها در سراسر جهان برای در دسترس بودن کیت برای تست کرونا هنوز کمبودهایی در این حوزه وجود دارد بنابراین نیازی نیست تا همه افراد تست کرونا دهند. برخی اشخاص فکر می‌کنند، افرادی که سرفه کرده یا سرماخورده‌اند و گلودرد دارند، باید تست کرونا دهند، این اشتباه است. همه افراد حتی با این علائم نیاز به انجام تست کرونا ندارند. تنگی نفس و کبودی لب‌ها نشانه‌هایی است فرد باید با یک پزشک مشورت کند که اگر پزشک توصیه کرد می‌تواند تست کرونا دهد.

۴- کودکان نیازی به تست کرونا ندارند:

متأسفانه برخی افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند کودکان از ابتلا به کووید ۱۹ مصون هستند. هرچند شواهد و مدارک مختلفی در سراسر جهان نشان داده‌اند که کودکان به‌اندازه بزرگ‌سالان در برابر ویروس کرونای جدید آسیب‌پذیر نیستند اما این احتمال وجود دارد که آن‌ها می‌توانند به این بیماری مبتلا شده و آن را به دیگران انتقال دهند.

علاوه بر این، از آن جهت که کودکان توانایی رعایت درست و کامل بهداشت و حفظ فاصله‌گیری اجتماعی ندارند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و چون سیستم ایمنی بدن کودکان قوی‌تر است، کودک می‌تواند به این بیماری مبتلا شده و بهبود پیدا کند اما همچنان ناقل باشد؛ بنابراین اگر خانواده‌ها در کودکان خود تب خفیف، سردرد، جوش و تحریکات پوستی و در موارد نادر التهاب رگ‌های خونی مشاهده کردند، می‌توانند با انجام تست کرونا نسبت به ابتلای کودکشان اطمینان حاصل کنند.

۵- انجام تست کرونای کمتر به معنای مبتلایان کمتراست:

این یک برداشت غلط خطرناک است چرا که با انجام تست کرونای کمتر، افرادی که مبتلا هستند و می‌توانند بیماری را در اجتماع گسترش دهند از بین نمی‌روند و فقط در آمار محاسبه نشده‌اند. انجام تست کرونای کمتر می‌تواند به معنای مبتلایان بیشتر باشد زیرا آن‌هایی که به این بیماری هستند و آگاهی ندارند، ناقل بوده و هرچه بیشتر بیماری را گسترش داده و تعداد بیماران را افزایش می‌دهند. آزمایش‌های ناکافی در کشورهایی مانند مکزیک و برزیل باعث شده تا مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند.

مترجم: فاطمه کردی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا