نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

یخ های قطب شمال تا سال ۲۰۳۵ ذوب می شوند

جدیدترین مدل پیش‌بینی آب‌وهوا نشان می‌دهد که قطب شمال تا سال ۲۰۳۵ میلادی خالی از یخ و لایه های یخ شناور در دریا خواهد بود. به عقیده محققان، این یافته‌ها اهمیت مقابله با تغییرات آب‌وهوایی را برجسته می‌کند.

از منظر علمی تغییرات آب‌وهوایی یعنی هر تغییر مشخص در الگوهای مورد انتظار برای وضعیت میانگین آب‌وهوایی که در طولانی‌مدت در یک منطقه خاص یا برای کل اقلیم جهانی رخ بدهد. در واقع تغییرات آب‌وهوایی نشان‌دهنده تغییرات غیرعادی در اقلیم درون اتمسفر زمین و پیامدهای ناشی از آن در بخش‌های مختلف کره زمین است.

در طول فصل بهار و اوایل فصل تابستان با افزایش دمای فصلی، آبگیرهای کم عمق روی سطح یخ‌های دریای قطب شمال شکل می‌گیرد. این آبگیرها برای مطالعه آلبیدوی یخ (ice’s albedo)  یعنی اندازه گیری میزان جذب نور خورشید توسط یخ و میزان بازتاب آن به فضا، مهم هستند و از آن جهت که آبگیرهای بزرگ‌تر به دلیل سطح بیشتر یخ ذوب شده، گرمای بیشتری توسط یخ دریا جذب می‌کند، منجر به ذوب بیشتر یخ شده و دوباره به نوبه خود گرمای بیشتری را جذب می کنند.

این پدیده در اثر فاکتورهایی همچون فرایندهای دینامیکی زمین یا عوامل بیرونی همچون تغییرات در شدت تابش آفتاب یا فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد. از عوامل خارجی تأثیرگذار بر تغییرات آب‌وهوایی می‌توان به فرایندهایی همچون نوسانات شدت نور خورشید، انحراف در مسیر حرکت زمین و افزایش غلظت گازهای گلخانه‌ای اشاره کرد.

در طول فصل بهار و اوایل فصل تابستان با افزایش دمای فصلی، آبگیرهای کم عمقی روی سطح یخ‌های دریای قطب شمال شکل می‌گیرد. این آبگیرها که به اصطلاح تالاب‌های ذوب شده (melt ponds) نامیده می‌شوند، برای مطالعه آلبیدوی یخ  (ice’s albedo) یعنی اندازه گیری میزان جذب نور خورشید توسط یخ و میزان بازتاب آن به فضا، مهم هستند.

آلبیدوی یخ مساله بسیار مهمی است چرا که آبگیرهای بزرگ‌تر به دلیل سطح بیشتر یخ ذوب شده، گرمای بیشتری توسط یخ دریا جذب می‌کند و باعث می‌شود تا یخ‌های بیشتری ذوب شوند و دوباره به نوبه خود گرمای بیشتری را جذب کنند.

در حال حاضر، یک تیم بین المللی از پژوهشگران مطالعات قطبی به سرپرستی نقشه برداری قطب جنوب بریتانیا، از یک سیستم مدل سازی اقلیمی برش خورده استفاده کرده‌اند که مرکز توسط هادلی (Hadley) در انگلستان توسعه یافته است تا تخمین بزند که تا چه حد آفتاب شدید بهاری در ایجاد آبگیرهای ذوب شده، مؤثر است. آن‌ها در این پژوهش دریافتند که ممکن است روند ذوب شدن یخ‌های دریای قطب شمال تا حدی ادامه پیدا کند که تا سال ۲۰۳۵ میلادی همه یخ‌ها ذوب شوند.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل