مدیریت محیط زیست با کمک فناوری لیدار

امروزه اطلاعات توپوگرافی مانند نقشه و مدل رقومی زمین، از جمله نیازهای اساسی بسیاری از علوم و متخصصانی است که در حوزه های مختلفی همچون مدیریت شهری، احداث راه ها و بزرگراه ها، مدیریت و طراحی انتقال نیرو، مدیریت سواحل و منابع آبی به فعالیت می پردازند.

طی سه دهه اخیر شاهد تغییر فرایند تولید اطلاعات توپوگرافی از روش سنتی و زمینی نقشه برداری به روش غیر فعال اندازه گیری و ثبت سطوح (مانند فتوگرامتری و سنجش از راه دور) و فعال ( مانند رادار و لیدار) بوده ایم.

در این بین لیدار( یکی از انواع سنجنده های فعال) به عنوان یکی از تکنولوژهای نوین و جدید در مقایسه با روش های سنتی نقشه برداری، امکان ایجاد مدل رقومی سطح زمین با سرعت و دقت بالاتر فراهم می کند.

امروزه لیدار «LADAR» در هیدروگرافی( اندازه گیری سریع عمق آب های سطحی و ارتفاعات زمین های اطراف سواحل)، جنگل داری( تفسیر لایه های مختلف گیاه، درخت، تراکم، فراهم آوردن درجه اختلال و سایر پارامترهای جنگل) و همچنین توسعه شهری و فتوگرامتری و سنجش از راه دور کاربرد فراوانی دارد.

علاوه بر این، فناوری لیدار در عملیات لرزه نگاری مانند "تعیین شیب، بازده عملیات"، شناسایی عملیات پر خطر مانند "عوارض پرشیب و پوشش گیاهی سنگین، زیر ساخت های میدان نفتی خطور نفتی و بالشتک های چاه و جاده ها"، ایجاد نقشه و مدل رقومی ارتفاعی، ارتباط رادیویی، برنامه ریزی لجستیکی و ایمنی، فیزیک و ستاره شناسی، حفاظت از منابع طبیعی، وسایل نقلیه، باستان شناسی و همچنین نظامی نیز کاربرد بسیار گسترده ای دارد.

از اینرو دستیابی به چنین فناوری از ضرورت هایی است که هر جامعه و دولتی برای توسعه و بالندگی کشورش باید بدان دست پیدا کند.

اهمیت این مساله باعث شد تا جهاد دانشگاهی واحد گیلان با بومی سازی این دانش، به این مساله ورود پیدا کند.

دکتر فریبرز جمالزاد فلاح رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان در این خصوص به سیناپرس گفت: اجرای طرح های فناورانه یکی از رسالت ها و ماموریت هایی است که طی دو سال اخیر برای جهاد دانشگاهی تعریف شده است. در این بین واحد جهاد دانشگاهی گیلان جایگاهی را برای تحقق این مساله معنا کرده است. از اینرو دیگر ما به دنبال تولید دانش نیستیم بلکه بحث های فناورانه و تجاری سازی را مد نظرمان قرار داده ایم.

وی افزود: بهترین خدمتی که مجموعه جهاد دانشگاهی در سال جهش تولید می تواند به سیستم های کشور و نظام جمهوری اسلامی انجام دهد این است که رو به اجرای طرح های فناورانه ای بیاورد که قابلیت تجاری سازی دارند.

وی اظهارداشت: امسال جهاد دانشگاهی استان گیلان بنا دارد طرح فناورانه ای با عنوان" استفاده از سیستم های لیدار سنجش از راه دور" به منظور کاربردهای مختلف نظامی و غیر نظامی اجرایی کند.

به گفته وی، این طرح نمونه مشابه داخلی ندارد و دانش فنی آن برای نخستین بار در کشور بومی سازی شده است.

وی به وجه تمایز این سیستم نسبت به نمونه های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: این فناوری از نظر قیمت نسبت به نمونه مشابه خارجی بسیار مقرون به صرفه تر و ارزان تر است. کیفیت این سیستم نیز بسیار بهتر از نمونه های مشابه خارجی است.

وی یادآور شد: طبق تغییراتی که روی سنجنده ها اعمال کردیم، این قابلیت را پیدا کردند تا خروجی نتایج را به یک سوم تغییر دهند. مثلا اگر تولید نقشه تغییرات پهنه بندی حوزه منابع طبیعی یک ماه زمان بر باشد ما با تغییر سنسورها و نوع برداشت ها می توانیم میزان تولید نقشه را به یک هفته تغییر دهیم.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی استان گیلان خاطرنشان کرد: فناوری لیدار همچنین می تواند در حوادث غیر مترقبه، پهنه بندی ها و شهرداری ها، حذف کارکرد نظامی مورد استفاده قرار گیرد.

جمالزاد فلاح تصریح کرد: ما اکنون بهره برداران مختلفی برای این سیستم تعریف کرده ایم و بر اساس نیاز دستگاه های مختلف اعم از نظامی و غیر نظامی سنسورهای مختلفی را تقسیم بندی و بر مبنا و کارکرد آنها، اهداف مان را پیاده سازی کرده ایم.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا