صنعت آموزش کشور عامل اصلی کلاف سردرگم جوانان

به گزارش سیناپرس اصفهان، مدرک‌گرایی از آفات بزرگی است که نه تنها برای نظام آموزشی بلکه برای کل جامعه یک آسیب جدی محسوب می‌شود. برابر آمارها بیش از ۴۰ درصد جمعیت بیکار کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و این پیامد تب مدرک‌گرایی در جامعه بوده که به شکل بیماری مزمن خانواده‌های ایرانی را درگیر کرده است.

یکی از عوامل موثر در افزایش مدرک‌گرایی، ساختار استخدامی است که برای مدارک تحصیلی بالاتر ارزش بیشتر قائل شده و این خود تبدیل به فرهنگ شده تا مدارک تحصیلی در استخدام و جایگاه اجتماعی نقش ویژه‌ای پیدا کند و این موضوع حتی در شاغلین هم تاثیر گذاشته است.

ایران 80 میلیونی بیشتر از چین 2میلیاردی دانشگاه دارد

طبق آخرین گزارش‌ها، ایران ۵ برابر کشورهای پیشرفته دنیا دانشگاه دارد. در واقع در ایران ۲ هزار و ۶۴۰ دانشگاه وجود دارد در حالی که دو کشور پرجمعیت آسیایی یعنی چین و هند در رده‌های پایین‌تری قرار دارند.

بر این اساس چین تنها ۲ هزار و ۴۸۱ و هند هزار و ۶۲۰ دانشگاه دایر کرده است. گزارش مؤسسه اسپانیایی «CISC» نشان می‌دهد تعداد دانشگاه‌ها در اغلب کشورهای پیشرفته جهان زیر ۵۰۰ دانشگاه است؛ به‌ طوری ‌که آلمان ۴۱۲، انگلیس ۲۹۱، کانادا ۳۲۹، ایتالیا ۲۳۶ و هلند ۴۲۳ دانشگاه دارد. این تعداد دانشگاه در ایران حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بودجه کل کشور را می‌بلعد و نزدیک به ۵۰ درصد از جمعیت بیکار کشور را تولید می‌کند.

برهمین اساس چندی قبل خبری از سوی قوه قضاییه منتشر شد مبنی بر برگزاری دادگاه بزرگترین جاعل سند و مدرک تحصیلی در تاریخ کشور ، این دادگاه در ظاهر در مشهد و با 12 متهم و البته امیر رضا ثابت به عنوان متهم اصلی  برگزار شد، متهمی که دایره گسترده جرم و جعل های او به وسعت کشور ایران و شهرهای مختلف و شامل افراد مختلف اعم از بازیگران سینماو تلویزیون، رجال سیاسی، نمایندگان مجلس، مدیران کل و اقشار و اصناف مختلف جامعه با هر سنی بودند.

 علاوه بر این بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در سال ۸۰، حدود دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در کنکور شرکت کرده‌اند که این جمعیت به ۸۰۰ هزار نفر در سال ۹۵ کاهش یافته است؛ این در حالی است که برخی کشورهای اروپایی نظیر نروژ، سوئد، دانمارک، فنلاند و… کمتر از صد دانشگاه باکیفیت تأسیس کرده‌اند. در همین راستا اگر حوزه‌های علمیه را هم به لیست دانشگاه‌های ایران اضافه کنیم می‌توان گفت ایران بزرگ‌ترین تولیدکننده مدرک تحصیلی است.

امروزه مدرک گرایی در جامعه اهمیت زیادی پیدا کرده و عناوین دانشگاهی تبدیل به ارزش شدند و در نتیجه خود آموزش عالی تبدیل به کالا شده است، درحالی که محصول آموزش عالی که کسب یک مهارت است باید کالا می بود تا وقتی یک نفر فارغ التحصیل می شد، صنایع برای استخدام او مسابقه می گذاشتند و در چنین شرایطی، دانشجویان حاضر بودند پول تحصیل در دانشگاه را پرداخت کنند.

چالشی به نام بی سوادی علمی و خرید مدرک

ظهور و بروز مدرک‌گرایی در عینی‌ترین وجه ممکن زمانی است که بحث خرید مدرک و البته پایان‌نامه پیش کشیده می‌شود. اگر در گذشته بحث خرید مدرک تحصیلی همیشه در خفا و به صورت زیرزمینی مطرح بوده ولی امروزه با پرسه‌زنی در فضای مجازی و سرچ هشتگ« مدرک » یا «پایان‌نامه» شاهد انبوهی از تبلیغات رنگارنگ دراینستاگرام و هزاران کانال فضای مجازی برای فروش مدرک تحصیلی از دیپلم گرفته تا عالی ترین درجه یعنی دکترا هستیم.

در میان این بازار پر هرج و مرج مدرک گرایی جامعه و عطش شدید ایرانیان برای گرفتن مدرک به هر طریقی، هستند افراد سودجویی که از این آب گِل آلود ،شاه ماهی ثروت را با قلاب فریب و کلاهبرداری و جعل سند و مدرک ، صید می‌کنند.

کارآفرین اصفهانی اولین شاکی سلطان جعل اسناد و مدارک کشور

میثم شکری ساز، متولد 1365، کارآفرین جوان و برتر کشور در حوزه آموزشی است که در چند سال اخیر توانسته با اتکا به علم کارآفرینی در حوزه آموزشی ، امروز بر مسند مدیرعاملی یک هلدینگ و موسسه آموزش عالی قرار گیرد و هدایت تحصیلی ومهارتی جوانان زیادی را در تهران و اصفهان برعهده بگیرد .

این کارآفرین نخستین فرد حقوقی بوده که امیر رضا ثابت سلطان جعل سند و مدرک تحصیلی تاریخ ایران از اسم و امضای او برای فروش مدارک تحصیلی استفاده کرد و شکری ساز چندین سال قبل در شعبه ای از دادگاه نخستین شکایت حقوقی را از امیر رضا ثابت می کند و در نهایت موفق به گرفتن حکم زندانی این فرد می شود.

اما کار جعل اسناد به این مرحله ختم نمی شود و امیر رضا ثابت با نوین‌تر کردن شیوه های خود برای دادن مدارک جعلی دکترا و کارشناسی ارشد از حداقل 15 دانشگاه خارجی که عملا وجود  نداشته، کار خود را روز به روز توسعه می دهد و افراد بیشتری را در دام کلاهبرداری خود قرار می دهد.

این کارآفرین همچنین افزود: امیر رضا ثابت در مشهد زندگی می کند و پرونده قضایی او ابتدا در شعبه 751 بوده و بعد به شعبه 209 جرایم اقتصادی انتقال پیدا کرده  و  در حال رسیدگی است، وی هم اکنون زندان می باشد و ۱۲ نفر از همکاران و همدستان وی با وثیقه ازادند.

شکری ساز عنوان کرد: در موقع دستگیری امیر رضا ثابت بیش از ۷هزار مدرک خام از مخفیگاه وی جمع اوری شد،یک هفته قبل از دستگیری این جاعل ۴۰۰مدرک دکتری جعلی در سالن همایش های صدا وسیما تحویل افراد داده شده بود.

وی اذعان کرد: این جاعل نزدیک به ۲۰ هزار مدرک جعل کرده که حدود ۱۰هزار مدرک دکتری از دانشگاه های خارجی و حتی دانشگاه دولتی بوعلی سینای همدان  جعل شده است.

وی با بیان اینکه حیطه کاری سلطان جعل مدارک و اسناد به جعل مدرک تحصیلی ختم نشده  و جعل گواهی صلاحیت شغلی، انواع گواهی های ایزو و استاندارد، گواهی های متعدد تحت عناوین چهره ماندگار و کارآفرین برتر و ..در سابقه این جاعل وجود دارد، تصریح کرد: آسیب هایی که این نوع اعمال غیرحرفه ای و مجرمانه  به سطح اعتماد ، اطمینان  و ارزشها به جامعه وارد می کند، بسیار زیاد است

مدرک بدون دانش و دانش بدون مهارت عاملی بیکاری فارغ التحصیلان

وس ایجاد اتاق های شیشه ای در جامعه و تزریق شفافیت را مانع اصلی جرم و جنایت و جعل عنوان کرد و گفت: بسیاری از رانت ها، سوءاستفاده ها و فسادها در اثر عدم شفافیت به وجود آمده است .

شکری ساز تاکید کرد: دنیای امروز به سمت دانشگاه های نسل پنجم که تولید کننده کار هستند و نه فقط دانش پیش می‌رود در حالی که ما در ایران همچنان به دنبال تولید مدرک حتی بدون دانش هستیم، چالش بزرگ کشور یعنی بیکاری بسیاری از فارغ التحصیلان شاید دراثر عدم مهارت آموزی آنهاباشد.

وی عنوان کرد: صنعت آموزش کشور عامل اصلی کلاف سردرگمی جوانان مدرک دار است.

نتیجه آنکه شیوه اقناعی این جاعل مدرک تحصیلی برای اقشار مختلف جامعه اعم از تحصیل کرده های جامعه، سیاستمداران متبحر کشور، جوانان و حتی متخصصین اصناف مختلف، در گرفتن مدرک تحصیلی بدون درس خواندن؛ بسیار در نوع خود ماهرانه و البته قابل بررسی برای جامعه شناسان است، چرا که دادن 400 مدرک دکترا در یک روز  به خواص جامعه آن هم به دفعات از طریق برگزاری همایش های چند صد نفری در سالن همایش های صدا و سیمای تهران، هتل های بزرگ و مطرح مشهد، موسسات مختلف  و دانشگاه های سوری در کشورهای خارجی چون روسیه و.. قابل تامل از ابعاد مختلف است.

گزارش: سیدامیر حسین ابطحی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا