نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

کشف جدیدی از ژنوم پشه ها به سرپرستی‌محقق ایرانی

 برای از بین بردن حشرات یا پشه های موزی از حشره کش یا مواد شیمیایی استفاده می کنیم اما استفاده از چنین موادی می تواند ما را به نبردی که به تکامل آفات سرعت می بخشد، نزدیک تر کند.
محققان پشه ها را در محیط های مختلفی از امریکا و روسیه مورد بررسی قرار داده و در نهایت دریافتند که بین ۵ تا ۲۰ درصد ژنوم های یک جمعیت از پشه ها تحت فشار تکاملی هستند. «سرجی نژدن»، پرفسور دانشکده علوم و هنر USC Dornsife در این رابطه می گوید:« پشه ها با گرما، نوع زندگی، حشره کش ها و دیگر شرایط موجود در یک محیط سازگار می شوند که این تغییرات را می توان در ژنوم های آنها شاهد بود. شناخت ژنوم حشرات می تواند ما را در انتخاب حشره کش ها یا مواد شیمیایی یاری دهد.»

محققان امریکایی و روسی در این مطالعه ژنوم های جمعیت های مختلفی از پشه های موجود در کشورهایشان که با دو گونه متفاوت اما مرتبط Culex pipiens و Culex torrentium بودند را مورد بررسی قرار دادند.

سپس با توجه به اینکه کدام یک از آنها در ژنوم باقی مانده بودند به بررسی ژن هایی پرداختند که سریعتر رشد می کردند. محققان با توجه به اینکه کدام ژن ها رشد یافته اند به ردیابی تغییرات حشره ها از لحاظ منطقه جغرافیایی پرداختند. بدین معنا که یک پشه شهری تشابهات بیشتری با یک پشه اطراف شهری در امریکا دارد تا یک پشه شهری در روسیه.

دکتر حسین علی اصغریان، سرپرست این پروژه و دانشجوی دکترای دانشگاه USC Dornsife می گوید: «علاوه بر بینش موجود در مورد تکامل پشه های معاصر، روش هایی که در این بررسی استفاده شد، می تواند برای مقایسه ژن های تحت تاثیر نیز استفاده شود. »

به گزارش مهر ، محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند به راه حل های جدیدی برای کنترل جمعیت پشه ها یا انتقال ویروس ها از این طریق دست پیدا کنند.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل