نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

همکاری دانشگاه‌ها مهم‌ترین محور علم و فناوری پیش‌نویس سند ۲۵ ساله ایران و چین

قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در امور بین‌الملل روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره بخش علمی پیش نویس توافق ایران و چین، اظهار داشت: در بخش علم و فناوری پیش نویس این سند به موارد بسیار کلی از جمله همکاری دانشگاه ها، توسعه کرسی زبان فارسی در کشور چین، همکاری پارک های علم و فناوری، اعطای بورس متقابل ۲ کشور به یکدیگر اشاره شده است.

وی با بیان این که تبادل دانشجو پیش از این پیش نویس سند هم در روابط ایران و چین وجود داشت، افزود: تبادل دانشجو در پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی افزایش می یابد.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل درباره همکاری شرکت های دانش بنیان ۲ کشور هم گفت: همکاری شرکت های دانش بنیان چین در شرکت های دانش بنیان ایران و انتقال دانش و فناوری توسط بخش خصوصی از دیگر بخش های علم و فناوری این پیش نویس است.

سالار آملی با بیان این که تهران – پکن خارج از سند ۲۵ ساله همکاری مناسبی با یکدیگر در بخش علمی دارند، خاطرنشان کرد: تهیه بخش علم و فناوری پیش نویس این سند با همکاری وزارتخانه های علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری صورت گرفت و اعلام شد.

وی درباره گسترش کرسی های زبان فارسی به این نکته اشاره کرد که در بخش علم و فناوری این سند در مورد اعداد حرفی زده نشده است و فقط محورهای کلی مورد بررسی قرار گرفت.

رییس مرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم با بیان این که جامعه علمی ایران بسیار قوی است، تاکید کرد: در ایران استادان توانای زیادی داریم که روند چاپ مقالات آنها در ژورنال های بین المللی قابل توجه است.

سالارآملی یادآور شد: بنابراین هر کشوری از جمله تمایل به گسترش این ارتباطات علمی و فناوری با ایران دارد. هیات وزیران اخیرا پیش نویس سند نقشه راه همکاری ۲۵ ساله ایران با چین را تصویب کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل