آیا متفورمین در کنترل کبد چرب موثر است؟

خانمی 37 ساله هستم که به دنبال سونوگرافی شکم و لگن برای بررسی علت درد و نفخ شکم متوجه ابتلای خود به کبد چرب شده ام. وزن من 97 کیلوگرم و قد 170 سانتی متر است. در بررسی آزمایشگاهی قند خون ناشتا 110 میلی گرم در دسی لیتر گزارش شده است. پزشک معالج برایم قرص متفورمین، 500 میلی گرم دو بار در روز پیش از غذا، ورزش و رعایت رژیم غذایی را توصیه کرد. آیا متفورمین در کنترل کبد چرب موثر است؟

 

از راه های مهم در کنترل دیابت نهفته مصرف قرص متفورمین است. البته نباید توجه به رعایت رژیم غذایی و اصلاح آن و انجام فعالیت های ورزشی در کنترل بیماری را فراموش کرد. اصلاح و تغییر شیوه زندگی می تواند تا 50 درصد احتمال ابتلا به دیابت آشکار را در سطح جوامع مختلف کاهش دهد.

داوری متفورمین با افزایش حساسیت( پاسخ دهی) نسبت به هورمون انسولین می تواند علاوه برکاهش قند خون، در اصلاح سندروم متابولیک موثر باشد. افرادی که به دیابت نهفته مبتلا هستند اگر از داروی متفورمین استفاده کنند، احتمال ابتلای آنها به دیابت آشکار کمتر می شود.

باید توجه داشت که کنترل سندروم متابولیک و اصلاح مقاومت به انسولین می تواند فرد را در برابر بیماری های جدی همراه مانند فشار خون بالا و بیماری عروقی قلب و مغز( سکته های قلبی و مغزی) محافظت کند.

*دکتر سید موید علویان، فوق تخصص گوارش و کبد، استاد دانشگاه

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا