نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مرجان ها با گرمایش جهانی سازگار هستند

این کشف نقش بسیار مهمی در حفظ صخره های مرجانی در معرض تهدید در برابر تغییرات آب و هوایی است و برای اولین بار نشان داده شده است که می توان با ترکیب مرجان های عرض های مختلف جغرافیایی، کمک به زنده نگهداشتن صخره های مرجانی کرد. نتایج کامل این تحقیق در مجله علوم journal Science  به چاپ رسیده است.

محققان کار خود را با انتقال مرجان های منطقه گرم استرالیا به 300 مایل پایین تر یعنی منطقه سرد، آغاز کردند. دانشمندان دریافتند لارو مرجان های مناطق شمالی که دو درجه سلسیوس گرم تر است، می توانند تا 10 برابر نسبت به همنوع هایشان در جنوب در مقابل گرما مقاومت کنند و زنده بمانند.

محققان به وسیله ابزاری مخصوص، عکس العمل مرجان ها را در برابر تغییر دمای آب شناسایی کردند که این تحمل در برابر گرما را می توان بخاطر تنوع ژنتیکی این جاندار دانست.

میخایل متز Mikhail Matz، استاد زیست شناسی دانشگاه تگزاس در این زمینه می گوید: لارو مرجان ها به طور طبیعی در عرض اقیانوس در حال حرکت هستند. تحقیقات ما نشان می دهد که ما نباید منتظر حرکت طبیعی مرجان ها به سمت جنوب باشیم. برای جلوگیری از انقراض مرجان ها باید به عملیات مهاجرت مرجان ها سرعت بدهیم و این کار به سادگی جابجایی مرجان های بالغ صورت می گیرد.

افزایش دمای آب اقیانوس ها صدمه های بسیاری را به صخره های مرجانی در سراسر جهان وارد کرده است. یکی از فرآیند هایی که می تواند موجب مرگ تعداد زیادی از مرجان ها شود به نام بلیچینگ با گرمایش آب در ارتباط است. در مطالعه اخیر نشان داده شده است که برخی از مرجان ها در برابر تغییر دمای آب مقاوم هستند ولی دلیل سازگار نبودن برخی دیگر هنوز معلوم نیست.

صخره های مرجانی در شمال اقیانوس آرام و دریای کارایئب ساختاری مشابه با  نمونه های موجود در تحقیق دارند. برای حفظ این گونه گیاهی، به الویت بندی مناسب مناطق خطر پذیرتر برای انجام انتشار مصنوعی مرجان ها نیاز است. متز در نهایت تاکید می کند: این زمان بهترین فرصت برای بازگرداندن مرجان ها به حیات دریایی است.

منبع

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل