۲۱ دارو برای درمان کرونا

بیماری همه گیر ویروس کرونا در سراسر جهان شیوع پیدا کرده و دانشمندان و پژوهشگران را به تحقیق و آزمایش برای پیدا کردن راه درمان و واکسن برای پیگیری از آن، وادار کرده است.

بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی، در سراسر جهان بیش از ۱۵۰ واکسن در حال ساخت و توسعه است که تعداد معدودی از آنها، هم اکنون به مراحل نهایی آزمایش های بالینی رسیده اند. در همین حال، محققان و پزشکان بسیاری نیز در حال آزمایش اثربخشی بسیاری از داروهای موجود برای درمان این بیماری و یا بی اثر کردن فعالیت های ویروس کرونای جدید هستند.

در همین راستا مقاله جدیدی در مجله علمی Nature منتشر شده است و در آن، از ۲۱ داروی شناخته شده یاد می کند که می توانند تکثیر ویروس کرونای سارس ۲، عامل بیماری کووید ۱۹ را متوقف کنند.

همه این داروها در نمونه ها و مدل های حیوانی کوچک که بافت بدنشان مشابه بافت های انسانی هستند، مورد آزمایش قرار گرفتند. اگر این مطالعات نتایج مثبتی داشته باشد، محققان قصد دارند نسبت به کارآزمایی بالینی آنها و ارزیابی داروها به عنوان درمان بیماری کووید ۱۹ با سازمان غذا و داروی ایالات متحده آمریکا مذاکره کنند.

این تحقیق توسط یک تیم از دانشمندان جهانی انجام شده که سرپرستی آن را سومیت چاندا (Sumit Chanda) مدیر برنامه ایمنی و عوامل بیماری زا در موسسه کشف پزشکی Sanford Burnham Prebys در فلوریدا برعهده داشته است.

در این پروژه تحقیقاتی، مجموعه بزرگی از داروهای شناخته شده که توانایی جلوگیری از تکثیر ویروس کرونای سارس ۲ را داشته اند، مورد بررسی قرار گرفت.

در ابتدا، فعالیت ضد ویروسی این داروها در تست های آزمایشگاهی تأیید شد و از ۱۲ هزار داروی شناخته شده در زمینه ویروس، تعداد 21 دارو برای جلوگیری از تکثیر ویروس کرونا موثر بودند. از این ۲۱ دارو، ۱۳ دارو آزمایش های بالینی را جهت شناسایی دوز لازم و مطمئن برای بیماران کووید ۱۹ پشت سر گذاشتند. از این تعداد، ۴ دارو می تواند به عنوان رمدسیویر (remdesivir) یا داروی ضد ویروسی و یک روش درمانی کووید ۱۹ به کار گرفته شده و موجب بهبودی بیماران شود.

برای نمونه می توان به  داروی chloroquine derivative hanfangchin A که یک داروی ضد مالاریایی است اشاره کرد که به فاز سوم آزمایش های بالینی خود رسیده است.

سومیت چاندا سرپرست این پروژه تحقیقاتی اعلام کرد: «با افزایش نرخ مبتلایان کرونا در آمریکا و در سراسر جهان، فوریت های لازم برای پیدا کردن داروهای مقرون به صرفه، مؤثر و در دسترس، این امکان را می دهد که از داروهای شناخته شده که آزمایش های لازم را پشت سر گذاشته اند، استفاده کرد.»

در حال حاضر داروی رمدسیویر (remdesivir) مجوز استفاده اضطراری را از سازمان غذا و داروی آمریکا دریافت کرده که در کاهش زمان بهبود بیماران مبتلا به کرونا نیز موثر بوده است.

با این حال، این دارو برای همه اثربخش نیست. یافته های جدید این تیم تحقیقاتی می تواند  در اثربخشی رمدسیویر موثر بوده و باعث بهبود بیماران شود.

به اعتقاد چاندا، بر اساس تجزیه و تحلیل فعلی، داروهای امیدوارکننده برای درمان کووید ۱۹، چهار داروی کلوفازمین، هانفنگچین A، آپیلیمود و ONO 5334 است.

برخی از این داروها در فاز آزمایش های بالینی قرار دارند و به نظر محققان وجود شرکت کنندگان بیشتر در این آزمایش ها، بسیار مهم است بنابراین اگر ویروس کرونای جدید به دارو مقاوم شود، گزینه های درمانی متعددی وجود دارد.