اتوبان زنبور ها در نروژ

 اسلو، پایتخت کشور نروژ با توجه به چنین امکانی شاهد ساخت اولین اتوبان زنبور های عسل خواهد بود که هدف از ساخت آن حفظ گرده افشان های ضروری برای تولید غذای سایر موجودات است.

به گفته لیچه ملوار ،سرپرست گروه تحقیقاتی محیط زیستی فعال در حفظ زنبورها , انسان ها همواره در حال ایجاد تغییرات گوناگون در محیط زندگی خود هستند تا به این شکل این محیط را مطابق با نیازهای خود هماهنگ سازند. اما آن ها هرگز به سایر موجوداتی که در اثر این تغییرات آسیب می بینند توجه نمی کنند. برای حل این مشکل ما باید مکان هایی را برای آن ها تعبیه کنیم تا بتوانند همانند گذشته در آن ها زندگی و تغذیه کنند.

در قالب طراحی اتوبان زنبورها در اسلو،باغ ایبل که تا پیش از این با شیشه محصور شده بود با حذف شیشه ها تبدیل به یک ایستگاه تغذیه مناسب برای زنبور های عسل شده است.

اتوبان زنبور های عسل با هدف ایجاد فضایی مناسب برای حشرات گوناگون سعی دارد تا مکانی برای تغذیه و سکونت این حشرات تامین نماید لازم به ذکر است که این سیستم برای اولین بار در دنیا در کشور نروژ بوجود آمده است.

شرکت کنندگان در این پروژه از شهرداری و شرکت های گوناگون گرفته تا سازمان ها و نهاد های خصوصی و فعالان محیط زیست همگی می توانند جهت بازدید از مسیر حرکت زنبور های عسل به وب سایت  polli.no مراجعه کنند و اطلاعات کافی در مورد انواع این زنبور ها و مسیر حرکت آن ها بدست بیاورند.

در طبقه دوازدهم یک ساختمان کاملا مدرن اداری که متعلق به یک شرکت حسابداری است تمام تراس ها از گل های شهد دار و کندو های زنبور عسل که بیش از 45000 زنبور عسل را در خود جای داده پوشیده شده است. به گفته سرپرست و مدیر اجرایی این شرکت وجود این کندو ها و گل های موجود در تراس نشان دهنده مسئولیت پذیری شرکت ها و بدنه اقتصادی کشور نسبت به محیط زیست و موجودات زنده است. گفتنی است وی با همکاری ساکنان و مالکان برج و همچنین همکاران خود توانسته تا بیش از 46000 یورو جهت گسترش فضای مربوط به زنبور های عسل جمع آوری نماید.

لازم به ذکر است شرایط زنبور های عسلی که در کشور نروژ به حیات خود ادامه می دهند هم اکنون در وضعیت مناسبی است اما در آمریکا و سایر کشور های اروپایی به علت عدم مدیریت مناسب بخش کشاورزی و استفاده از آفت کش های قوی شرایط آن ها در وضعیت خطرناک قرار دارد.

بیش از 30 تا 40 درصد از زنجیره تولید غذا نیازمند گرد افشانی است که به طور معمول توسط حشرات انجام می شود , این فرایند طبق نتایج مطالعات مشترک دو کشور آلمان و فرانسه ارزشی به اندازه  153 میلیارد یورو دارد. گفتنی است در کشور چین به علت از میان رفتن شرایط زیست محیطی و بر هم خوردن نسبت جمعیتی زنبور های این کشور , کشاورزان در ایالت سیچوان فرایند گرده افشانی را به شکل دستی انجام می دهند. همچنین در کشور آمریکا کشاورزان برای انجام همین فرایند به اجاره کردن کندوهای زنبور عسل جهت استفاده از زنبور ها برای گرد افشانی روی آورده اند.

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا