چگونه از آلودگی صوتی در امان بمانیم؟

این معضل اساسی شهرهای بزرگ چالش های بسیاری از قبیل بیماری های جسمی، روحی، روانی، آسیب های بهداشتی، اجتماعی و… را برای ساکنان کلانشهرها ایجاد کرده و همچنین هزینه های بالایی را به جوامع تحمیل کرده است.

آلودگی صوتی چیست؟

در برخی نقاط شهری به ویژه در شهرهای بزرگ و حتی در خانه ها و سازمان ها، وجود صداهای آزار دهنده و منقطع در بلندمدت عملکرد گوش را کم کرده و اثرات جبران ناپذیری بر روح و جسم افراد می گذارد.

چه صداهایی آلودگی صوتی محسوب می شوند؟

صدای یخچال، 45 دسی بل(واحد اندازه گیری صدا) است، مکالمه معمولی در حدود 60 دسی بل بوده و صدا در ترافیک سنگین گاهی به 85 دسی بل می رسد. پرواز با هواپیما 76 دسی بل صدا تولید می کند. میزان صدای بالای 75 دسی بل در زمره آلودگی صوتی محسوب می شود.

یک متخصص گوش، حلق و بینی در گفتگو با سیناپرس در رابطه با بیماری های ناشی از آلودگی صوتی گفت: اگر فردی برای مدت طولانی در برابر آلودگی صوتی قرار گیرد، ممکن است، سلول هایی مویی در گوش داخلی و عصب شنوایی اش تخریب و دچار ناشنوایی شود.

دکتر عبدالله نوربخش ادامه داد: در مواقعی هم کاهش شنوایی ممکن است با وزوز گوش همراه(به طور دائم یا موقتی) باشد. در صورت موقتی بودن ممکن است در عرض 16 تا 48 ساعت از بین رود.

چالش محیط زیستی زندگی های مدرن

یک کارشناس محیط زیست در گفتگو با سیناپرس در رابطه با این موضوع گفت: در جوامع شهری امروزی عواملی نظیر رشد جمعیت، ازدیاد وسایل نقلیه، فعالیت صنایع و… که از ویژگی های زندگی مدرن است، چالشی به نام آلودگی صوتی را ایجاد کرده است.

محمد عرفانی تصریح کرد: آلودگی صوتی باعث بروز بیماری های گوناگونی از قبیل حساسیت عصبی، تحریک پذیری شدید، گرفتگی عضلانی، شوک عصبی، آلرژی، از دست دادن تعادل بدن، تمایل به خودکشی و قتل، ضعف قوه بینایی، ضعف قوه جنسی، امراض قلبی، ورم معده و صدها معضل دیگر در انسان می شود.

این پژوهشگر با بیان اینکه به همین دلیل روش های کنترل آلودگی صوتی از اهمیت بسزایی برخوردار است، عنوان کرد: البته روش های کنترل این نوع آلودگی در بخش های مختلف متفاوت است.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت صحیح، طراحی و مهندسی به روز واستفاده از وسایل حفاظت فردی در محیط های صنعتی موجب کاهش خطرات ناشی از آلوگی صوتی می شود.

عرفانی ادامه داد: از سوی دیگر، در محیط های شهری با ایجاد دیوارهای سبز می توان خطرات ناشی از این معضل را تا حد زیادی کاهش داد. به بیان دیگر در این روش با بهره گیری از درختان برگ ریز و درختان همیشه سبزی که دارای برگ های زیاد هستند، می توان جذب و انتشار صدا را تا حد زیادی کنترل کرد.

وی اظهار کرد: گیاهان به این دلیل که صداها را کاهش می دهند و همچنین آنها را جذب می کنند، موجب انکسار و انحراف صدا می شوند. از این رو، در کاهش این معضل جوامع شهری موثرند.

کدام نقاط شهر تهران آلوده ترند؟

با توجه به اینکه در 31 نقطه تهران ایستگاه سنجش آلودگی صوتی وجود دارد و میزان این نوع آلودگی سنجیده می شود، طبق بررسی ها در تهران 4 ایستگاه از نظر صوتی بسیار نامناسب هستند که شامل شهرداری منطقه2، منطقه 5 میدان پونک، منطقه 22 انتهای اتوبان حکیم و منطقه 9 میدان فتح تهران می‌شوند. ضمن اینکه، مناطق دیگری از قبیل منطقه 18 ضلع غربی میدان الغدیر، منطقه 12 تقاطع خیابان انقلاب و حافظ ساختمان مترو تهران، منطقه 2 صادقیه، خیابان سازمان آب، منطقه 5 میدان شهران، منطقه1 میدان تجریش، منطقه 4 خیابان هنگام، منطقه 4 فلکه دوم تهرانپارس، منطقه 3 میرداماد و منطقه 8 میدان هلال احمر نیز در زمره مناطق آلوده قرار گرفته اند. این آمارها بیانگر آن است که شهروندان تهرانی در معرض آلودگی صوتی قرار دارند.

طرح کاهش آلودگی صوتی تهران به کجا رسید؟

چند سالی است که طرحی تحت عنوان طرح کاهش آلودگی صوتی تهران به منظور استانداردسازی خودروها، تدوین معیارهای آلودگی صوتی شهری و عمومی، برنامه ارتقای سیستم پایش آلودگی صوتی در شهرها و ایجاد دیواره‌ های صوت‌ شکن، پوشش گیاهی حاشیه ‌های خیابان‌ ها مورد توجه و بحث قرار گرفت.

اما با وجود گذشت چند سال از این ماجرا، هنوز نتیجه ای از عملکرد این طرح در دست نیست.

بر اساس این گزارش، این طرح شامل دو بخش است که نخستین بخش آن مربوط به اقدامات اجرایی است که مدیریت شهری باید انجام دهد که یکی از این اقدامات، تشکیل کمیته آلودگی هوای شهر تهران است.

علاوه بر این، پیشنهادهایی نیز در خصوص آلودگی های صوتی به هیات دولت تقدیم شد که از جمله آنها می توان به «اضافه کردن پهنه حساس» به جدول «حد مجاز صدا در هوای آزاد» برای مراکز درمانی و آموزشی اشاره کرد.

برگزاری آزمون های وسایل نقلیه موتوری برای شناسایی حدود مجاز صدا از دیگر پیشنهادهای این طرح بوده است که البته به نظر می رسد دارای نواقصی بوده و برای اجرایی شدن، همچنان در دست بررسی است.

کاهش یا افزایش آلودگی صدا به چه عواملی بستگی دارد؟

به گزارش سیناپرس، یک استاد دانشگاه در رشته محیط زیست با بیان اینکه کاهش یا افزایش آلودگی صدا در شهرها به عوامل زیادی بستگی دارد، گفت: بالا بردن آگاهی مردم در رفتارهای اجتماعی یکی از مهمترین مواردی است که می تواند در این حوزه موثر واقع شود.

مجید مخدوم عنوان کرد: رشد فرهنگی در حوزه مدیریت ترافیک، کاهش وسایل نقلیه موتوری به ویژه موتورسیکلت ها و منع رفت و آمد کامیون تریلی در سطح شهر از دیگر عواملی است که می تواند تاثیر مهمی بر این حوزه داشته باشد.

به گفته وی قطع بلندگوهای اماکن، ترویج استفاده از وسایل نقلیه غیر موتوری مانند دوچرخه و افزایش سطح فضای سبز شهری به ویژه درختان می تواند نقش بسزایی در کاهش آلودگی صوتی در کلانشهرها ایفا کند.

گزارش: هانیه حقیقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. کجا الودگی نداره. صدا .حیوانات خیابانی الودگی هوا کرونا هم اضافه شده دیگه تکمیل شدیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا