نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

نقش موثر شخصیت همسر بر موفقیت شغلی

بی تردید همسر هر فردی تاثیر زیادی بر زندگی او دارد. پیش از این برخی مطالعات نشان داده بود که برای نمونه اگر کسی مبتلا به دیابت نوع دوم باشد، احتمال ابتلای همسرش به این بیماری به شدت افزایش می یابد. همچنین پژوهشی دیگر نیز نشان داده بود که وقتی یک فرد دچار درد مزمن باشد، این امر بر کیفیت خواب همسرش تاثیر خواهد گذاشت.

به هر حال، پژوهشی جدید نشان داد که شخصیت همسر می تواند تاثیر شگرفی بر موفقیت شغلی انسان داشته باشد. در این مطالعه، اطلاعات مربوط به 5000 فرد متاهل که در طی 5 سال جمع آوری شد مورد بررسی قرار گرفت. این افراد در بازه سنی 19 تا 89 سال قرار داشتند. همچنین در 75 درصد از این افراد، زن و شوهر با هم بیرون از خانه کار می کردند.

در این مطالعه، از همه شرکت کنندگان آزمونی روانشناختی به عمل آمد. این آزمون برخی ویژگی های شخصیتی نظیر وظیفه شناسی، درستکاری و اعتدال را ارزیابی می کرد. این مطالعه همچنین به بررسی عملکرد شغلی هر یک از این افراد پرداخت. اطلاعاتی نظیر رضایت مندی فرد از شغل، افزایش حقوق و مزایا و نیز احتمال ارتقای شغلی مورد بررسی قرار گرفت.

این مطالعه نشان داد افرادی که از نظر موفقیت شغلی در مرتبه بالایی قرار داشتند، همسری داشتند که از نظر درستکاری (که با آزمون روانشناختی تعیین شده بود) در مرتبه بالایی قرار داشت.  

اما چرا درستکاری و وظیفه شناسی یک فرد به موفقیت همسرش می انجامد. پاسخ این مساله را باید در سه عامل جست.

نخست آن که یک فرد شاغل می تواند برای انجام بخش بیشتری از کارهای خانه روی همسر باوجدان و وظیفه شناس خود تکیه کند.

دوم اینکه افراد باوجدان عادت های خوبی دارند که می توانند به همسر خود انتقال داده و همین به کار بهتر آنها در محیط های شغلی بیانجامد.

سوم اینکه وظیفه شناس و درستکار بودن موجب کاهش استرس در زندگی شده و همین امر به ایجاد تعادل بین کار و زندگی می انجامد .

این مطالعه همچنین نشان می دهد که افرادی که بلندپرواز هستند و نگاهی جدی به کار خود دارند، به سمت انتخاب همسری درستکار و باوجدان گرایش خواهند داشت.

مشروح این مطالعه در نشریه Psychological Science منتشر شده است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل