نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

بیمه ها به کمک تامین هزینه های درمان‌ ناباروری بیایند

اپیدمی بیماری های واگیردار و بسیار مسری مانند کرونا یا عواملی مانند مرگ و میر زودرس، شیوع بیماری های غیر واگیردار مانند قلبی و عروقی، سرطان، دیابت و امراض تنفسی، همواره به صورت مستقیم ( هزینه های درمانی) و غیر مستقیم ( هزینه غیبت از کار) چالش های جدیدی برای سازمان های بیمه همه جوامع بشری ایجاد می کنند که نظام های تامین اجتماعی هر کشوری باید به هریک از این موارد واکنش های مناسبی نشان دهد. سازمان تامین اجتماعی ایران نیز از این امر مستثنی نیست.

در حال حاضر تامین اجتماعی ایران بر اساس قانون مکلف است تمامی نیازهای درمانی بیمه شدگان را بدون دریافت پول برآورده کند زیرا بیمه شدگان خدمات درمانی را پیش خرید کرده اند اما ناکارآمدی و ضعف خدمات تامین اجتماعی، نارضایتی پزشکان و بیمه شدگان طی چند دهه اخیر باعث روی کار آمدن بیمه های تکمیلی گوناگونی شده تا آنها با ارایه خدمات بهتر، بخشی از مشکلات درمانی کشور را رفع کنند؛ متاسفانه این بیمه ها نیز اکنون نتوانسته اند تمامی ضعف های ناشی از خدمات تامین اجتماعی را پوشش دهند.

درمان‌ های ناباروری از جمله مواردی است که نه تنها انجام برخی آزمایش ‌ها و سونوگرافی‌ ها، تحت پوشش بیمه ‌ها قرار نمی گیرد بلکه بسیار پر هزینه نیز هستند. درمان هایی که برخی از زوجین باید تا چندین بار آنها را تکرار کنند تا شانس باروری و فرزند آوری شان افزایش یابد.

دکتر علی صادقی تبار، مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی در این خصوص به سیناپرس گفت: در حال حاضر بسیاری از درمان ها و تشخیص های حوزه بیولوژی تولید مثل اعم از درمان های ناباروری، تشخیص های قبل از لانه گزینی مبتنی بر تکنولوژی های جدید هستند که همگی آنها نیاز به روش ها و مواد گران قیمت دارند. اکنون این روش های درمانی گران قیمت تحت پوشش بیمه قرار ندارند.

وی اظهارداشت: هرچند هزینه های درمانی و روش های تشخیص مشکلات ناباروری در مراکز درمانی ایران نسبت به کشورهای دیگر با قیمت ارزان تر ارایه می شود اما همچنان بسیاری از خانواده ها و زوجین قادر به پرداخت این تعرفه ها نیستند و هزینه های استفاده از این روش درمانی برای آنها بسیار گران تلقی می شود.

وی افزود: بیمه ها می توانند در این زمینه بسیار کارساز و مفید باشند؛ بیمه ها با یک برنامه ریزی مناسب و بررسی شیوع انواع گرفتاری ها و اختلالات می توانند این خدمات را تحت پوشش خود قرار دهند.

صادقی تبار خاطرنشان کرد: اگر سهمی از هزینه های درمان بیماران را بیمه ها پرداخت کنند، هزینه درمانی بیماران کمتر خواهد شد. قطعا این خدمات نیز در مراکز درمانی بیشتر استفاده می شود و راحت تر در دسترس مردم قرار می گیرد.

مدیر مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا جهاد دانشگاهی یادآور شد: طبیعتا سازمان بیمه هم باید به میزان بودجه سالانه خود توجه کنند از اینرو لازم است هنگام بودجه بندی این سازمان، چنین هزینه هایی در نظام های بالادستی در نظر گرفته شود. در نهایت ارایه این خدمات و زحمات سازمان های بیمه و کادر پزشکی، باعث آرامش و زندگی بهتر خانواده ها خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل