پاکسازی آب آلوده به کمک الکتریسیته

پژوهشگران "دانشگاه سیدنی"(USYD) استرالیا در بررسی جدید خود، گامی به سوی پاکسازی جریان‌های فاضلاب صنعتی برداشته‌اند.

پژوهشگران بخش شیمی و مهندسی بیومولکولی دانشگاه سیدنی، روند جدیدی را برای پاکسازی فاضلاب حاوی آلاینده‌های سمی ابداع کرده‌اند.

"جولیا سیارلینی جانگرز سوارز"(Julia Ciarlini Jungers Soares)، از پژوهشگران این پروژه گفت: پژوهش ما بر فاضلاب‌های صنعتی تمرکز دارد که با گونه‌های آلی و غیرآلی آلوده شده‌اند.

در این روند پاکسازی، الکتریسیته با کمک الکترودهای خاصی به کار گرفته می‌شود تا واکنش اکسایش-کاهش را انجام دهد و آلاینده‌ها را به گازهای بی‌ضرر، یون‌ها و مواد معدنی تبدیل کند.

سیارلینی ادامه داد: ما فرآیندی بسیار قوی را به کار گرفته‌ایم که علاوه بر مقاوم‌ترین آلاینده‌ها مانند داروهای شیمیایی و آفت‌کش‌ها، ترکیبات آلی به کار رفته در صنایع را نیز از بین می‌برد.

وی افزود: این روندی نسبتا ساده است و به افزودن مواد شیمیایی نیاز ندارد.

سیارلینی ادامه داد: فاضلاب، یکی از مشکلات مهمی است که علاوه بر محیط زیست، بسیاری از صنایع را که به حجم قابل توجهی از آب نیاز دارند، تهدید می‌کند. یافتن راه حل‌های مناسبی برای استفاده دوباره از فاضلاب‌ها، کاری چالش‌برانگیز و پرهزینه است.

وی افزود: روش الکتروشیمیایی که ما از آن استفاده کرده‌ایم، این قابلیت را دارد که علاوه بر کارخانه‌های داروسازی، در صنایعی که باید قوانین دشواری را در رابطه با فاضلاب رعایت کنند، به کار برود.

این گروه پژوهشی قصد دارند به زودی روش خود را بر آلاینده‌های خاصی متمرکز کنند تا به تغییرات شیمیایی طی فرآیند اکسایش- کاهش الکتروشیمیایی پی ببرند.

این پژوهش، در مجله "Algal Research" به چاپ رسید.