خاک از کجا آمده است؟

خاک ترکیبی از مواد معدنی، مواد آلی، موجودات زنده، آب و هوا است. مواد معدنی خاک حدود 50 درصد این ماده را تشکیل می‌دهد و بخشی از آن ذراتی از سنگ فرسوده است که شامل دانه‌های ریز، رس، گل و لای و همچنین ذرات شن بزرگ‌تر می‌شود.

موجودات زنده خاک را قارچ‌ها، باکتری‌ها و حشرات تشکیل می‌دهند و مواد آلی آن شامل گیاهان و میکروب‌های مرده به همراه سایر حیوانات در مراحل مختلف تجزیه هستند که بخشی دیگر از این ماده را شامل می‌شود. این قسمت از خاک، محصول نهایی تجزیه یک ماده آلی تیره به نام هوموس (humus) است که گیاه خاک نامیده شده و حاوی مقادیر نسبتاً زیادی نیتروژن، ماده مغذی مناسب برای رشد و سلامتی گیاه است.

یک چهارم از همه گونه‌های موجودات زنده روی خاک یا درون خاک زندگی می‌کنند و انسان‌ها برای رشد 95 درصد از مواد غذایی شان به خاک احتیاج دارند. خاک همچنین نقش گسترده تری در جذب آب (و در نتیجه کاهش سیل) و مسدود کردن کربن دارد. با این حال، خاک‌ها تحت فشار بسیار زیادی از خاک فشرده مزارع کشاورزی و زمین‌های زیر کشت، برداشت بیش از حد و استفاده از مواد شیمیایی قرار دارند. در اثر این فعالیت‌ها، زمین هر دقیقه معادل 30 زمین فوتبال خاک بارور را از دست می‌دهد.

در ابتدا، خاک از «ماده منشأ» روی سطح زمین تشکیل می‌شوند. این ماده منشأ می‌تواند بستر فرسوده یا موادی باشد که توسط یخچال‌های طبیعی، رودخانه‌ها یا باد منتقل می‌شوند. با گذشت زمان، لایه‌های بیشتری از این مواد ساخته می‌شود. این روند ممکن است ده‌ها هزار سال طول بکشد چون سنگ‌ها به آرامی ساییده شده و مواد آلی کم کم جمع می‌شوند.

خواص خاک به شرایط محلی بستگی دارد. مناطق شنی دارای خاک های ریز و درشت هستند که به سرعت فرسایش پیدا می‌کنند. مناطق باتلاقی دارای کود گیاهی تیره و اسفنجی است. مناطق غنی از خاک رس دارای خاک چسبنده‌ای است که هنگام خشک شدن ترک می‌خورد.

بدنه خاکی کره زمین چهار وظیفه اصلی دارد که عبارت اند از: محیطی برای رشد گیاهان و جمع‌آوری، تأمین و تصفیه آب است. خاک همچنین اصلاح کننده دمای هوا و زیستگاه ارگانیسم‌ها یا موجودات زمین نیز به حساب می‌آید. همه این عوامل در کنار هم خواص خاک را تغییر می‌دهند.

محققان تخمین می‌زنند که یک چهارم از همه گونه‌های موجودات زنده روی خاک یا درون خاک زندگی می‌کنند و انسان‌ها برای رشد 95 درصد از مواد غذایی شان به خاک احتیاج دارند. خاک همچنین نقش گسترده تری در جذب آب (و در نتیجه کاهش سیل) و مسدود کردن کربن دارد.