بتن سبز مقاوم در برابر آتش

انتخاب مصالح مقاوم در برابر آتش در برخی از پروژه های خاص عمرانی همانند ساخت تونل یا ساختمان های بلند، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

دکتر پرابیر سارکر Prabir Sarker، محقق دانشگاه کارتین Curtin University researcher، درباره ویژگی های این مصالح می گوید: در هنگام آتش سوزی، هدف ما حفظ سازه و جلوگیری از واژگونی کامل سازه است. هنگامی که از مجموعه مصالح خطرناک در ساخت ساختمان استفاده کنیم، بی شک نابودی ساختمان اثر بدی بر روی محیط زیست وارد خواهد کرد.

پژوهش دکتر سارکر بر روی ساخت بتنی جدید به نام ژئو پلیمر که از خاکستر بادی بازیافتی و ذغال سنگ سوخته نیروگاه ها ساخته می شود. دکتر سارکر معتقد است هدف اصلی ساخت چنین بتنی کاهش کربن تولیدی در مراحل ساخت آن است و آن را به بتنی سبز و دوستدار محیط زیست تبدیل می کند. در صورتی که تولید یک تن بتن سیمانی، یک تن کربن دی اکسید وارد اتمسفر می کند.

تحقیق های گذشته تمرکز بر روی اثر آتش در نمونه های استوانه ای و یا مکعبی کوچک داشتند اما پژوهش دکتر سارکر اثر آتش را بر روی شبکه ای از بتن مسلح (همراه با میلگرد) مورد آزمایش قرار می دهد. به گفته دکتر سارکر، هنگامی که ما از تیر، ستون و دیوار صحبت می کنیم منظور از نوع مسلح به فولاد آن مد نظر ماست و بهتر است در آزمایش ها نیز اثر فولاد دیده شود.

نمونه های آزمایشگاهی این پژوهش در ضخامت 125 تا 127 میلی متر به همراه یک شبکه بندی فلزی در دو بخش بتن ژئو پلیمر و بتن معمولی ساخته شد و یک سمت آن در معرض شعله با 960 درجه سیلسیوس گرما قرار گرفت.

نتایج نشان داد بتن ژئو پلیمری گرما را سریعتر از بتن معمولی انتقال می دهد و این بدان معناست که ترک و پوسته پوسته شدن کمتری در آن به وجود می آید. پس از انجام آزمایش آتش، دکتر سارکر نمونه ها را تحت بار شکست قرار داد و مشاهده کرد، نمونه ژئو پلیمر 61 تا 71 درصد از مقاومت اولیه خود را حفظ کرده است این در صورتی است که نمونه دیگر تنها 50 تا 53 درصد از مقاوت اولیه خود را حفظ کرده است.  

دکتر سارکر در پایان افزود :بتن ژئو پلیمری در مقایسه با بتن معمولی از مقاومت و تحمل بهتری در مقابل آتش برخوردار است و همچنین در مطالعات گذشته نشان داده شده است که این نوع بتن در مقابل آسیب های محیط زیست از قبیل خوردگی فسفر عملکرد بهتری دارد. وی گفت: با وجود اینکه چیزی از تولد بتن ژئو پلیمری نمی گذرد، استرالیا و دیگر کشور ها علاقه زیادی به استفاده از این بتن در پروژه های واقعی از خود نشان داده اند.

مترجم: رضا کلانتری

 

No tags for this post.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا