نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

مراحل کاشت و برداشت گل محمدی در کشور با استاندارهای جهانی فاصله بسیار دارد

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر ایرج رستگار ، یکی از موضوعات مهم در محصولات گل محمدی را علاوه بر کشت مناسب، نحوه برداشت و حمل و نقل اعلام کرد وگفت: شیوه برداشت و حمل ونقل گل محمدی در کشور ما اشتباه است.

وی با اشاره به اینکه این روش موجب می شود تا اسانس گیاه کاهش پیدا کند افزود: در برخی موارد مشاهده می شود که ساعت 10 صبح گل ها را برداشت کرده و داخل کیسه های پلاستیکی ریخته و با وانت حمل می کنند.

رستگار گفت: کشورهای ترکیه و بلغارستان هر کدام تنها دو هزار هکتار گل محمدی دارند، این در حالی است که ایران به تنهایی دارای 20 هزار هکتار زمین کشت گل محمدی است. اما با این همه محصولی جز گلاب در ایران تولید نمی شود.

رستگار با اشاره به اینکه برخی از فرآورده های گل محمدی، گران ترین محصولات جهانی محسوب می شوند گفت: یک کیلو گرم اسانس خالص گل محمدی در بازارهای جهانی 50 میلیون تومان به فروش می رسد و با نام «طلای مایع» شناخته می شود.

وی بیان کرد: در ایران برای کشت گل محمدی از روش پاجوش استفاده می کنند که روشی منسوخ شده است و موجب انتقال بیماری های خاک از نقاطی به نقاط دیگر می شود. در حالی که کشت بافتی گل محمدی روشی است که در ایران برای نخستین بار اعمال شده و در انجام آن در منطقه اول هستیم.

این محقق درباره روش کشت بافتی گل محمدی گفت: با این روش گیاهان با خصوصیات ژنتیکی یکسان رشد می کنند. در حالی که با استفاده از روش پاجوش، گل های کوتاه و بلند یا پربار و معمولی هر کدام یک ویژگی دارند.

** برگزاری همایش سرمایه گذاری با گل محمدی کشت بافتی 

وی گفت: همایش سرمایه گذاری با گل محمدی کشت بافتی با حمایت معنوی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرداد 94 در برج میلاد تهران برگزار می شود.

رستگار فرصت های سرمایه گذاری در زمینه کاشت گل محمدی کشت بافتی مقاوم به کم آبی در زمین های نامرغوب در شمارگان انبوه را از جمله موضوعات قابل ارائه در این همایش اعلام کرد.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل