سلامتکده های طب ایرانی راه اندازی شد

امیرحسین جمشیدی رئیس دانشکده طب ایرانی، در حاشیه آیین امضای تفاهم نامه با دانشگاه علوم پزشکی ایران، اظهارکرد: امروز برای طب ایرانی و حوزه فرآورده های طبیعی و گیاهان دارویی روز بزرگی است. این هم به این دلیل است که تلاش شده تفاهم نامه ای بی همتا به منظور ترویج و توسعه فرهنگ کشت و مصرف گیاهان دارویی و  اصلاح سبک زندگی مردم بر مبنای طب ایرانی به امضای هفت مجموعه مرتبط با این موضوع در عمارت مشیرالدوله برسد.

وی، برنامه ریزی برای استفاده کاربردی از گیاهان دارویی، استفاده از گیاهان دارویی در فضاهای سبز شهری، توسعه فرهنگ ساخت و مصرف فرآورده های طبیعی، راه اندازی سلامتکده های طب ایرانی، ترویج سبک زندگی سالم و رونق گردشگری سلامت بر پایه طب ایرانی را از مهم ترین اهداف این تفاهم نامه برشمرد و افزود: دانشگاه علوم پزشکی ایران، وزارتخانه های بهداشت، کشاورزی، کشور، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با امضای این تفاهم متعهد می شوند که با همکاری یکدیگر برای تحقق این اهداف تلاش کنند.

وی گفت: بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی برای آگاهی بخشی به مردم در خصوص اهمیت گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و طب ایرانی، انجام پروژه ها پژوهشی در موسسه «مطالعات تاریخ پزشکی، طب سنتی و مکمل»، ارائه آموزش های لازم به افراد همکار در دانشکده طب ایرانی و مشاوره فنی از تعهدات دانشگاه علوم پزشکی ایران در این تفاهم نامه است.

جمشیدی با بیان اینکه معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز متعهد شده تا با استفاده از ظرفیت شهرداری ها و دهیاری ها برای فرهنگ سازی در حوزه طب ایرانی تلاش کند، افزود: کمک به شناسایی، ترغیب و سازماندهی متخصصان جویای کار و سایر افراد مجرب در حیطه تولید و فرآوری گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی و سنتی و ارایه مشوق های توسعه ای به سرمایه گذاران از دیگر تعهدات وزارت کشور است.

وی اظهار کرد: معاونت امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی نیز در معرفی گونه های گیاهی بومی و انحصاری ایران، ارائه مشاوره های تخصصی برای کاشت گیاهان دارویی و معرفی مناطق رویشی گونه های دارویی ایران به ما کمک خواهد کرد.

جمشیدی با اشاره به نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در توسعه گردشگری سلامت، افزود: معاونت میراث فرهنگی این وزارتخانه در این تفاهم متعهد شده تا در زمینه رونق گردشگری سلامت بر پایه طب ایرانی، ایجاد موزه های تاریخ طب و داروسازی سنتی و مرمت آثار ملی مرتبط با طب ایرانی کمک کند؛ همچنین معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در تنظیم برنامه های فرهنگی و تبلیغاتی مبتنی بر طب ایرانی و فرهنگ سازی استفاده از گیاهان دارویی در کنار ما خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری متعهد شده تا با معرفی نهادهای تامین کننده نهاده های کمکی مورد نیاز در تولید گیاهان دارویی و همچنین معرفی سرمایه گذاران علاقه مند و فراهم نمودن زمینه های لازم برای اجرای طرح های کسب و کار مرتبط با صنعت گیاهان دارویی و فرآورد  های آن تلاش کند.

جمشیدی در پایان با اشاره به نقش موثر مدیر کل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت در شکل گیری این تفاهم نامه، افزود: اعلام ساختار آموزش سبک زندگی سالم بر مبنای آموزه های طب ایرانی، اعلام بیماری های اولویت دار و رایج قابل درمان توسط طب ایرانی و همچنین برآورد و اعلام نیازهای گیاهان دارویی برای انجام پروژه ها از تعهدات دفتر طب ایرانی در وزارت بهداشت است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا