نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

هوش مصنوعی، تهدید یا ابزاری در خدمت بشر

 هر چند تعریف جامع و دقیقی برای هوش مصنوعی ارائه نشده اما در یک تعریف نسبتا جامع، هوش مصنوعی به سیستم هایی گفته می شود که می تواند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی از جمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ موفق به آنها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسایل، داشته باشند.

مرتضی صابری کمرپشتی در گفت و گو با ایرنا افزود: علم هوش مصنوعی دارای قابلیت های بسیاری برای رفع مشکلات است و نباید از آن به عنوان یک تهدید نام برد.این استاد دانشگاه، علم هوش مصنوعی را علمی با کاربردهای فراوان دانست و افزود: علم رباتیک فقط یکی از شاخه های این علم است.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد واحد فیروزکوه اظهار کرد: امروزه استفاده از مدل های هوشمند مانند شبکه های عصبی مصنوعی، الگوریتم های بهینه سازی مانند الگوریتم ژنتیک و الگوریتم اجتماع پرندگان برای رفع مشکلات در رشته های مختلف علمی، کاربردهای فراوانی دارد.

** علم هوش مصنوعی ابزاری در خدمت بشر
وی با اشاره به اینکه همه امور را به هوش مصنوعی بسپاریم قطعا عاقلانه و کارا نخواهد بود، اظهار کرد: علم هوش مصنوعی یک ابزار در اختیار بشر برای رفع مسائلی است که برای انسان غیرممکن یا خطرناک است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: در نیروی نظامی برخی از کشورها، امر انتقال تجهیزات نظامی در شرایط سخت بر عهده ربات ها است. یکی از معروفترین این ربات ها، ربات BigDog (بیگ داگ) است که در ارتش آمریکا استفاده می شود و در شرایط بسیار سخت محیطی مانند برف و یخ و هم وظایف خود را به طور کامل انجام می دهد.
صابری در پاسخ به این سوال که آیا همه امور را می توان به هوش مصنوعی سپرد، گفت: پاسخ این سوال قطعا خیر است.

**شیوه های بیومتریک از امن ترین فاکتور تایید هویت

این استاد دانشگاه به قابل اعتماد بودن یا نبودن سامانه تشخیص هویت از روی عنبیه، اثر انگشت و دیگر موارد گفت: سامانه های مختلفی برای تشخیص هویت در دنیا وجود دارد که اکثر آنها در ایران نیز استفاده می شود.

وی با بیان اینکه شیوه های بیومتریک از جمله امن ترین فاکتور تایید هویت در دنیای اطلاعات و ارتباطات می تواند باشد، افزود: سیستم های پیشرفته حضور و غیاب ادارات، سیستم های محافظتی ورود و خروج اماکن خاص، نوت بوک های مجهز به اثر انگشت از روش های مختلف بیومتریک استفاده می کنند.

به طور کلی روش های شناسایی بیومتریک مربوط به ویژگی های خود کاربر (مانند: اثر انگشت، الگوی کف پا، عنبیه و غیره) است.

صابری خاطر نشان کرد: تایید هویت در واقع پاسخ به این سوال است که آیا او همان فردی است که ادعا می کند؟ در اینجا مشخصات بیومتریک فرد فقط با اطلاعات ثبت شده متناظر با هویت مدعی، مقایسه می شود.

** ارائه 577 مقاله توسط ایران در سال 2013 و کسب رتبه 13 دنیا
صابری با بیان اینکه طبق آمارهای رسمی موجود رتبه ایران در گرایش هوش مصنوعی در خور توجه است، گفت: در این رشته ایران در سال 2013 میلادی 577 مقاله تولید کرده و رتبه 13 تولید علم جهان را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: کشورهایی که پیش از ایران قرار دارند به ترتیب چین، آمریکا، هندوستان، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی، تایوان و کانادا است و از مجموع سایر کشورهای اسلامی، ترکیه دارای 424 مقاله (رتبه 16)، مالزی 275 مقاله (رتبه 20)، تونس 146 مقاله (رتبه 32) و عربستان دارای 114 مقاله (رتبه 35) را به خود اختصاص داده است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: البته در این زمینه محققان بسیار ارزشمندی در ایران وجود داشته و دارند که ازمیان آنها می توان به پروفسور لطفی زاده و مرحوم پروفسور کارو لوکس اشاره کرد.

وی ادامه داد: پروفسور لطفی زاده که در دنیا ایشان را به نام پروفسور 'زاده' معروف است به عنوان پدر علم 'فازی' در دنیا مطرح است. ایشان در سال 1965 میلادی، یعنی دوسال پس از کسب کرسی استادی در دانشکده مهندسی برق دانشگاه برکلی، نظریه درخشان و بحث برانگیز مجموعه های فازی را در قالب یک مقاله علمی ارائه کرد.

صابری ادامه داد: همچنین مرحوم پروفسور کارو لوکس از پژوهشگران به نام سیستم های هوشمند در ایران بود. زمینه پژوهش های او پیش بینی سری های زمانی، مدل های عاطفی و منطق فازی بود که در سال 1385 خورشیدی به عنوان چهره ماندگار شناخته شد.وی با بیان اینکه پروفسور کارولوکس به عنوان «پدر علم رباتیک ایران» شناخته می شود، گفت: از آخرین کارهای این استاد در سال های آخر عمر پربارش ، راهنمایی یک پایان نامه در ارائه یک الگوریتم جدید بهینه سازی در دنیا به نام الگوریت رقابت استعماری بوده است.

** اقتصاد دانش بنیان باید برپایه توانمندی بخش خصوصی

این استاد دانشگاه به روند شکل گیری شرکت های دانش بنیان در زمینه فناوری برتر و زمینه کاری فارغ التحصیلان رشته هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت:مطمئنا افزایش سهم دانش و فناوری در اقتصاد بصورت دولتی پایدار نخواهد بود و اقتصاد دانش بنیان باید بر پایه توانمندی بخش خصوصی و شرکت‏ های دانش‏ بنیان ایجاد شود.
وی یکی از مهمترین مشکلات این شرکت ها را عدم استفاده بهینه از توانمندی‏ های نخبگان عنوان کرد و گفت: شناسایی دانشجویان نخبه مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری و استفاده از آنان در پروژه های مهم و کاربردی را از جمله راهکارهای تحقق این موضوع است.

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل