نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

توده بدن شاخص کافی برای سنجش سلامت کودکان نیست

پژوهش های جدید انجام شده نشان می دهد که سطح آمادگی جسمانی کودکان به سرعت در حال کاهش است و این مساله یکی از عوامل بروز چاقی و افزایش آن در بین کودکان محسوب می شود .

این بررسی ها در سال 2009 انجام گرفته و نشان می دهد که تناسب اندام کودکان نسبت به ده سال گذشته در حدود هشت درصد کاهش داشته است . بر اساس گزارش منتشر شده محققان این تیم پژوهشی ، کودکان مدرسه ای ، به آمادگی جسمانی اهمیت نداده و آن را رها کرده اند . آزمایش و اندازه گیری میزان تناسب اندام و آمادگی جسمانی کودکان نشان می دهد که تناسب اندام این افراد نسبت به سال 2008 کاهش پیدا کرده است .

گاون ساندرکاک (Gavin Sandercock) از دانشگاه اسکس (University of Essex) انگلستان و سرپرست این تیم پژوهشی در این رابطه چنین توضیح می دهد :  نتایج تحقیقات انجام شده توسط تیم پژوهشی ما نشان می دهد که در مدارس بحران چاقی وجود ندارد و ما در بررسی های خود دریافتیم که کمتر از پنج درصد دانش آموزان مدارس چاق هستند و شاخص توده بدنی (body mass index) که همان سنجش میزان وزن بدن نسبت به قد فردبوده ، در حال حاضر زیر میزان گزارش شده در سال 1998 است . این خبر می تواند خبر خوش آیند و خوبی تلقی شود در حالی که اگر همه افراد به اندازه گیری شاخص توده بدنی خود بپردازند ، ممکن است که این مساله حقیقت داشته باشد اما آزمایش تناسب اندامی که ما بر روی این کودکان انجام داده ایم حقیقت متفاوتی کشف شد که چندان جالب نیست . 

این تیم تحقیقاتی به بررسی سیصد دانش آموز سنین بین ده و یازده ساله پرداختند . محققان انتظار داشتند در آزمایش آمادگی جسمانی ، دانش آموزانی که شاخص توده بدنی اشان پایین تر است این آزمایش ها را بهتر از کودکانی که سنگین تر بوده و  6 سال پیش به اندازه گیری شاخص توده بدنی خود پرداخته اند ، انجام دهند .

گاون ساندرکاک در ادامه توضیحات خود اظهار داشت : با وجود اینکه شاخص توده بدنی این کودکان در سال 2014 کمتر از شاخص توده بدنی آنها در سال 2008 بوده است ، اما هنوز این کودکان نمی توانند به میزان لازم و سریع بدوند و نشان می دهد که تناسب اندام آن ها پایین تر از حد تناسب اندام متناسب با استاندارد cardiorespiratory fitness بوده است .

او در ادامه تاکید  کرد : مطالعات ما نشان می دهد که تکیه بر اندازه گیری شاخص توده بدنی و ادامه دادن به این روش به عنوان تنها روش سنجش سلامت کودکان ، به اندازه کافی اطلاعات درست از سلامت آن ها در اختیار ما قرار نخواهد داد . در واقع پایین بودن میزان شاخص توده بدنی می تواند به این مساله کمک کند که کودکان باید بیشتر غذا بخورند و یا کمتر و یا می تواند اعلام کند که کدام گروه از قد بلندتری برخوردار هستند . این مسایل به آگاهی پیدا کردن از میزان تناسب اندام و آمادگی جسمانی کودکان کمک زیادی نخواهد کرد و فعالیت های بدنی و ورزش است که به این امر کمک خواهد کرد .

منبع  

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل