نماد سایت خبرگزاری سیناپرس

تاثیر آلودگی هوا بر پیری زودرس

آلودگی هوا یکی از مهمترین مخاطرات پیش روی بهداشت و سلامت افراد ساکن در شهرهای بزرگ است . این مساله می تواند تاثیرات و نتایج بسیار مخربی از جمله تنگی نفس ، تحریکات پوستی ، اختلالات بینائی و مشکلات ریوی در پی داشته باشد . مطالعات جدید انجام شده توسط دانشمندان ، دلایل جدیدتری مبنی بر لزوم دوری از هوای آلوده را مشخص کرده و بر این اساس مشخص می شود که آلودگی هوا بر لایه سفید مغز تاثیر مستقیم گذاشته و سبب پیری زودرس می شود .

 در مجله علمی  Annals of Neurology  ، پژوهشی  در رابطه با این موضوع انجام شده است.این مطالعات با همکاری تعدادی از محققان بین المللی صورت گرفته است . مارک ال سیری  Marc L. Serre یکی از دانشمندان عضو تیم پژوهشی فوق است که در این رابطه به سوالات وب سایت سلامت پاسخ می دهد .

وی در پاسخ به سوالی در رابطه با مراحل انجام پژوهش گفت: در این مطالعات ما از روش تصویر برداری ام آر آی مغزی برای مطالعه یک هزار و چهار صد و سه زن که در فاصله سنی 71 تا 89 سال بودند استفاده کردیم . در این مطالعات مواردی مانند محل زندگی و شرایط آلودگی هوای این مناطق نیز مد نظر قرار داده شد .

ال سیری افزود: در ادامه این پژوهش ها ، ما به بررسی و آنالیز تاثیرات هوای آلوده بر مغز این افراد طی شش تا هفت سال گذشته پرداختیم .

این پژوهشگر حوزه مغز و اعصاب درخصوص اصلی ترین یافته های این مطالعات گفت:به صورت خلاصه می توان اصلی ترین یافته این تحقیقات را کاهش قابل ملاحظه سطح سلول های سفید مغز زنان سالخورده ای دانست که در مناطق دارای آلودگی هوا زندگی می کنند .

وی مهمترین نتیجه به دست آمده از این تحقیقات را این طور تشریح کرد: کاهش سطح سلول های سفید مغز و تحلیل رفتن این بخش از مغز انسان بر اثر آلودگی هوا رخ داده و این موضوع می تواند منجر به افزایش روند پیری و عارضه پیری زودرس شود .

 ال سیری همچنین تاکید کرد: ما در مطالعات خود دریافتیم که بخش های مختلفی از مغز ، ازجمله سلول های سفید که در معرض ماده نوروتوکسیک     neurotoxic که نوعی مخدر اعصاب محسوب شده و در هوای آلوده وجود دارد ، دچار آسیب شده و به عارضه پیری زودرس مبتلا می شوند .

 

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.
خروج از نسخه موبایل